Wandeling langs bosanemonen en speenkruid in Mollendaalbos

In het begin van de lente zijn bosanemonen en speenkruid de eerste voorjaarsbloeiers die met hun witte en gele bloempjes uitgestrekte bloementapijten vormen in de natuur. In België zijn er verschillende locaties waar je een wandeling langs bosanemonen en speenkruid in volle bloei kunt maken. Je vindt ze onder meer in het Zoniënwoud, het Hallerbos en het Bertembos. In het Mollendaalbos, het oostelijke deel van het Meerdaalwoud nabij Bierbeek, word je verrast door de enorme concentratie aan witte en gele bloempjes. Even Op Stap ging kijken in het Mollendaalbos en stippelde een wandeling uit die je niet alleen langs bloementapijten van bosanemonen en speenkruid brengt, maar ook langs vele andere bezienswaardigheden.

Begin lente bosanemonen en speenkruid wandeling
Vanaf het begin van de lente komen bosanemonen in bloei

Wandeling langs bosanemonen en speenkruid in het Mollendaalbos bij Bierbeek

Het Mollendaalbos is het oostelijke deel van het Meerdaalwoud; het gedeelte ten oosten van de Naamsesteenweg N25 die het Meerdaalwoud van noord naar zuid doorkruist. Deze wandeling langs bosanemonen en speenkruid is 12,3 kilometer lang en begint en eindigt bij het Cultureel Centrum De Borre, vlak naast het gemeentehuis van Bierbeek. Op de route kom je onder meer langs het hoogste punt van het Meerdaalwoud (de Mommedeel), waar een schuilhut staat. Je passeert ook de dikste eik in het woud (de ‘Dikke Eik‘), die in het begin van de lente wordt omringd door tapijten van bloeiende bosanemonen en speenkruid. Op het einde van de wandeling zie je bovendien opvallende houtsculpturen van kunstenaar Ad Wouters op het ‘Pad van Ad‘.

Kaart wandeling bosanemonen en speenkruid

(Kaartgegevens: OpenStreetMap)

Parkeren

Op de parking van Cultureel Centrum De Borre

Toegankelijkheid voor rolstoelen

Deze wandeling in het Mollendaalbos is niet geschikt voor rolstoelgebruikers.

Bezienswaardigheden

Schavaaienhof, Schuilhut De Mommedeel, Dikke Eik, Kanselierdreef, Eleonoradreef, witte en gele bloementapijten van bosanemonen en speenkruid in de bloeiperiode, houtsculpturen van Ad Wouters

Eten en drinken

Bistro de borre (Wijnenberg 2, Bierbeek)

Gpx- en pdf-bestanden van deze wandeling langs bosanemonen en speenkruid in het Mollendaalbos

Raak de weg niet kwijt in het Mollendaalbos! Wie wil wandelen met gps-navigatie op smartphone of wandel-gps, kan hieronder het gpx-bestand van deze wandeling downloaden (te gebruiken met een navigatie-app). Even Op Stap biedt ook twee pdf-bestanden aan met een gedetailleerde wandelkaart en de tekst en afbeeldingen van dit artikel. Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone. Voor het gpx-bestand en de twee pdf-bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Vanaf De Borre naar de schuilhut bij de Mommedeel

Dit is geen knooppuntenwandeling, maar in de tekst worden de aanwezige knooppunten wel gebruikt om een bepaalde locatie of richting aan te geven. Met je rug naar de parking ga je op de Speelpleinstraat naar rechts. Je passeert aan je rechterzijde het gemeentehuis van Bierbeek en een beetje verder een sportveld. Je wandelt rechtdoor over de kasseien van de holle weg tot aan het T-kruispunt met de  Oude Geldenaaksebaan (wandelknooppunt 7), waar je naar rechts gaat richting knooppunt 70. Ongeveer 80 meter verder, net voor veefokkerij Het Springpaard, sla je links een smal paadje in. Dit smalle paadje wordt een onverharde holle weg die naar het Schavaaienhof leidt.

Holle weg die naar het Schavaaienhof leidt
Speenkruid holle weg Schavaaienhof
Speenkruid langs de holle weg naar het Schavaaienhof

In de bermen van de holle weg zie je hier en daar al speenkruid staan, met opvallende gele bloempjes in de bloeiperiode. Het Schavaaienhof is een rustieke privéwoning met een opvallende trapgeveltoren, gebouwd na de Tweede Wereldoorlog. De woning is een kopie van het historische 16de-eeuwse landhuis ‘Spaans Dak‘, gelegen bij de vijvers van recreatiepark Zoet Water in Oud-Heverlee. Wandel nog ruim honderd meter verder tot aan wandelknooppunt 78, waar je naar rechts gaat richting knooppunt 73. Een eindje verderop bereik je het Mollendaalbos, het oostelijke deel van het Meerdaalwoud

Het Schavaaienhof

Volg het bospad over een afstand van ongeveer 700 meter. Bij knooppunt 73 ga je rechtdoor naar knooppunt 72. Gelijktijdig met de bosanemonen staat ook de gaspeldoorn in bloei. Bemerk een aantal fraaie gaspeldoornstruiken met gele bloempjes langs de kant van de weg. Wandelknooppunt 72 ligt vlak bij de schuilhut die op het hoogste punt staat van het Meerdaalwoud, de ‘Mommedeel’.

Gaspeldoorn Mollendaalbos wandeling bosanemonen en speenkruid
Gaspeldoornstruik in bloei

Schuilhut en bosreservaat Mommedeel

De houten schuilhut op de Mommedeel is recent nog vernieuwd. Ze staat op het hoogste punt van het Meerdaalwoud, op een hoogte van 107,5 meter boven de zeespiegel. Vanaf de achterzijde van de hut kijk je uit over een bebost dal, waarin helemaal beneden het kleine beekje Merenloop ontspringt en richting Bierbeek stroomt. De twee bronnen van de Merenloop bevinden zich in het dal achter de schuilhut. Heel dit gebied behoort tot het bosreservaat Mommedeel, een van de zeven bosreservaten in het Meerdaalwoud.

Schuilhut Mommedeel Bierbeek
De schuilhut bij Mommedeel
Het dal achter de schuilhut in bosreservaat Mommedeel

Wandeling langs bosanemonen en speenkruid: van Mommedeel naar de Dikke Eik

Met de schuilhut aan je rechterzijde, sla je de bosweg in die haaks naar links loopt. Deze bosweg komt uit op een T-kruispunt met de Weertse Dreef, waar je naar rechts gaat. Volg de kaarsrechte Weertse Dreef tot aan het volgende kruispunt van boswegen. Sla hier af naar links (Milseweg of Milsedreef), richting knooppunt 76. Aan de rand van de weg zie je op sommige plaatsen uitgebreide begroeiing met speenkruid, dat in de bloeiperiode gele bloempjes voortbrengt. Zoals de naam al doet vermoeden, werd speenkruid vroeger gebruikt voor het behandelen van aambeien.

Speenkruid in bloei Molledaalbos
Speenkruid langs de rand van de Milseweg

Zet de wandeling langs bosanemonen en speenkruid voort over de Milseweg tot aan het kruispunt met de Limietendreef, bij wandelknooppunt 76. Daar ga je naar rechts richting knooppunt 757, de kaarsrechte Limietendreef volgend tot aan een volgend kruispunt van boswegen, zo’n 370 meter verderop. Bij dit kruispunt ga je naar links. De bosweg loopt in zuidelijke richting tot aan de grens van het bosreservaat Veldkant van de Renissart. Bij het volgende T-kruispunt neem je de bosweg die naar rechts loopt. Links van jou bevindt zich de rand van het bosreservaat. Op deze weg zie je hier en daar de eerste bloeiende bosanemonen opduiken. Ongeveer 120 meter verder kom je aan een T-splitsing, waar je het rechtse pad neemt, dat enkele tientallen meter verder haaks afbuigt naar links.

Rand bosreservaat Veldkant van de Renissart wandeling bosanemonen en speenkruid
Bosweg langs de rand van bosreservaat Veldkant van de Renissart

Je komt nu in de Kanselierdreef, een bekende dreef in het Meerdaalwoud die bekendstaat om haar statige hoge beukenbomen. Kijk hier goed om je heen: in de bossen aan weerszijden van de dreef worden de concentraties bloeiende bosanemonen groter en groter. Bij een volgend kruispunt ga je gewoon rechtdoor in de Kanselierdreef. Je nadert stilaan een van de bekendste bomen in het Mollendaalbos: de Dikke Eik. In de omgeving van de Dikke Eik is de bosbodem in de bloeitijd bedekt met tapijten van bloeiende witte bosanemonen.

Bosanemonen Mollendaalbos
Bosanemonen in de omgeving van de Dikke Eik

Kanselierdreef en Eleonoredreef: wandelen tussen tapijten van bosanemonen en speenkruid

Negeer de volgende zijweg rechts en blijf de Kanselierdreef rechtdoor volgen. De dreef daalt steil af naar het dal waarin de Dikke Eik staat. De Dikke Eik is de eikenboom met de grootste diameter in gans het Meerdaalwoud. In 2006 bedroeg de omtrek van zijn stam 530 centimeter, en deze omtrek neemt elk jaar met minstens 1,6 centimeter toe. De eikenboom is ongeveer 350 jaar oud: hij begon te groeien in de tweede helft van de 17de eeuw!

Midden op de foto: de Dikke Eik
Rond Dikke Eik bosanemonen en speenkruid
Bosanemonen vlak bij de Dikke Eik

Bij de zitbank tegenover de Dikke Eik zie je een uitgestrekt veldje met speenkruid. Voorbij de Dikke Eik zet je deze wandeling langs bosanemonen en speenkruid verder, rechtdoor in de Kanselierdreef richting knooppunt 757. De Kanselierdreef werd aangelegd rond 1865. Wat verderop wordt de dreef omzoomd door indrukwekkende beukenbomen van 40 meter hoog en meer dan 150 jaar oud. In de bloeiperiode is de rand van de dreef en de bosbodem bedekt met bloeiende bosanemonen.

Omgeving Dikke Eik: Kanselierdreef
Kanselierdreef met bosanemonen in bloei
Beukenbomen Kanselierdreef Mollendaalbos
Statige beukenbomen in de Kanselierdreef

Ruim 500 meter voorbij de Dikke Eik bereik je knooppunt 757 en sla je rechts af, naar de Eleonoredreef. Ook in deze dreef, die het bosreservaat Pruikenmakers doorkruist, word je links en rechts overdonderd door de schitterend witte bloementapijten van bloeiende bosanemonen. Op bepaalde plaatsen kun je witte bosanemonen samen in bloei zien staan met de paarsblauwe kleine maagdenpalm.

Bloeiende bosanemonen omgeving Eleonoredreef
Bosanemonen en kleine maagdenpalm samen in bloei langs de Eleonoredreef

De Eleonoredreef daalt af naar de Warandebeek. De dreef doorsnijdt in de buurt van de beek een aarden wal die zo’n twee meter hoog is. Waarschijnlijk is deze aarden wal een overblijfsel van de zogenaamde lakenjacht, waarbij men het wild via schuttingen en lakens opdreef in de richting van de jagers.

De Eleonoredreef doorsnijdt een aarden wal vroeger gebruikt voor de jacht

Wandeling langs bosanemonen en speenkruid naar de houtsculpturen van Ad Wouters

Voorbij de aarden wal nader je het kruispunt met een andere dreef (de Walendreef), waar je naar rechts gaat. De wandeling langs bosanemonen en speenkruid gaat nu verder over de Walendreef, waar je links en rechts van de weg nog steeds kunt genieten van witte bloementapijten op de bosbodem. Je loopt hier ook over een gedeelte van het ‘Pad van Ad‘. Kunstenaar Ad Wouters maakte van sommige stammen van afgestorven eiken in het Heverleebos en het Meerdaalwoud aantrekkelijke houtsculpturen. Om alle houtsculpturen te zien, moet je het 25 kilometer lange Pad van Ad volgen. Op deze wandeling passeer je langs drie houtsculpturen van Ad Wouters.

Het 'Fluiterke van het klein Geluk' van Ad Wouters

Negeer de Dikke Eikdreef rechts en wandel rechtdoor over de Walendreef. De eerste houtsculptuur die je links van de Walendreef tegenkomt, is het ‘Fluiterke van het klein Geluk‘. Het houtsnijwerk stelt een fluitend vogeltje voor, zittend op een paal waarop kleinere dieren naar omhoog kruipen, waaronder een slak en een lieveheersbeestje. Een paar meter verderop vind je de ‘Specht‘, een houten beeld van een specht uitgesneden in een boomstam.

Ad Wouters Specht Wandeling bosanemonen en speenkruid
Houtsnijwerk 'Specht'

Bij het kruispunt met de Godendreef blijf je gewoon rechtdoor gaan over de Walendreef richting knooppunt 76. Sla 370 meter verder links af bij het volgende kruispunt met de Milse Baan. Wandel zo’n 120 meter over de Milse Baan tot een Y-splitsing, waar je het rechtse pad neemt dat langs een heideveld het bos inloopt. Negeer alle zijpaden en volg dit bospad tot het uitkomt op een veel bredere dreef (de Weertse Dreef). Daar ga je ca. 40 meter naar rechts, om bij de volgende kruising terug links af te slaan in een smallere bosweg. Een paaltje geeft hier de richting naar knooppunt 115 aan. Ongeveer 210 meter verder kom je bij een Y-splitsing, waar je de linkse weg neemt richting knooppunt 115. Wandel nog 100 meter rechtdoor, om aan je linkerzijde een derde houtsculptuur van Ad Wouters te bereiken: ‘Het Uileken‘.

'Het Uileken' in het Mollendaalbos

De houten uil is uitgesneden in de Y-vormige stam van een dode eikenboom. Blijf het pad volgen tot aan knooppunt 115, bij het kruispunt met een bredere dreef (de Schoonzichtdreef). Ga naar rechts in de Schoonzichtdreef, richting knooppunt 72. Wandel rechtdoor bij het eerste kruispunt, maar bij het volgende kruispunt (met de Milseweg, 400 meter vanaf knooppunt 115) sla je af naar links. Volg de Milseweg over een afstand van ca. 370 meter en neem dan de eerste toegelaten zijweg rechts. Bij het eerstvolgende kruispunt wandel je rechtdoor, om een eindje verderop de rand van het bos te bereiken. Bij de bosrand ga je naar rechts richting knooppunt 71.

Rand Mollendaalbos Wandeling bosanemonen en speenkruid
Wandelpad langs de bosrand

Laatste stuk wandeling langs bosanemonen en speenkruid: terug naar De Borre

Je wandelt nu langs de noordelijke rand van het Mollendaalbos, met het bos aan je rechterzijde en velden aan je linkerzijde. Bemerk rechts de zitbank met een wijze boodschap: ‘Wandelaar, er is geen weg, de weg toont zich al wandelend‘. Bij knooppunt 71 sla je links af richting knooppunt 70. Het wandelpad loopt nu volledig tussen velden. In de verte rechts zie je een uitloper van het Mollendaalbos: het Dovenbos. Het Dovenbos is een smalle strook bos aan weerszijden van het beekje Merenloop.

Veldweg naar Bierbeek wandeling bosanemonen en speenkruid
Tussen de velden terug naar De Borre

Bij knooppunt 70 ben je terug in de bewoonde wereld en ga je naar rechts op de Oude Geldenaaksebaan, richting knooppunt 7. Zo’n 80 meter verder passeer je rechts de Merenloop, het beekje dat ontspringt achter de schuilhut Mommedeel, waar je daarstraks bent geweest. Wandel nog 180 meter rechtdoor tot aan knooppunt 7 en ga dan naar links in de Speelpleinstraat, richting knooppunt 700. Na ongeveer 500 meter bereik je opnieuw de parking van Cultureel Centrum De Borre, het begin- en eindpunt van deze wandeling langs bosanemonen en speenkruid in het Mollendaalbos. Geniet nog even na van deze wandeling in Bistro de borre, met (h)eerlijke producten van de korte keten, een sociale en inclusieve samenwerking tussen drie partners.

Bistro de borre

een bijzondere plek om te proeven van producten van de korte keten, (h)eerlijk en sociaal

Wijnenberg 2, Bierbeek

Download ons pakket Voorjaarsbloeiers!

Sta je te popelen om te gaan wandelen tussen kleurrijke wilde voorjaarsbloeiers? Download ons pakket met alle artikelen over wandelingen tussen voorjaarsbloeiers:

Van alle wandelingen ontvang je het gpx-bestand voor gps-navigatie en de pdf-bestanden met wandelkaart en tekst van het artikel. Voor al deze bestanden samen vragen wij een bijdrage van 5,45 euro. Je kunt de bestanden onmiddellijk downloaden na online betaling.

Een reactie plaatsen

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.