Wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos

Elk voorjaar zorgen paarsgekleurde wilde boshyacinten voor een sprookjesachtige sfeer in tal van bossen in België. Het Hallerbos nabij Brussel is ongetwijfeld de bekendste en meest bezochte locatie om bloeiende boshyacinten te bewonderen. Maar er zijn nog andere plaatsen waar je ze kunt vinden. In de Vlaamse Ardennen bijvoorbeeld, onder meer in het Brakelbos ten zuidwesten van de gemeente Brakel. Deze wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos is 2,8 kilometer lang en brengt je langs uitgestrekte tapijten van deze schitterende paarse bloempjes.

Boshyacinten in het Brakelbos wandeling
Tapijten van paarse boshyacinten: ook in het Brakelbos te zien

Wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos: pareltje in de Vlaamse Ardennen

Het Brakelbos is ook buiten de bloeitijd van de boshyacinten een ideale wandelbestemming. Het bos, dat vooral uit oude beuken en hulst bestaat, is ca. 52 hectaren groot. Het ligt op de flank van de Rhodesberg, een getuigeheuvel in de gemeente Brakel, in het zuidoosten van de provincie Oost-Vlaanderen. Aan de zuidzijde grenst het tegen Wallonië (provincie Henegouwen). De Sassegembeek ontspringt in het Brakelbos en kronkelt in een steile vallei door het bos. Tijdens een wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos maak je ook kennis met de uitzonderlijke fauna en flora van deze streek.

Vallei Sassegembeek Wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos
De Sassegembeek baant zich een weg door het Brakelbos

Vertrek- en eindpunt

Wandelknooppunt 6 bij restaurant Chalet Gérard, D'Hoppe 2, Vloesberg (Flobecq)

Coördinaten vertrek- en eindpunt

N: 50.767553° O: 3.709940°

Afstand

2,8 kilometer

Parkeren

In de omgeving van restaurant Chalet Gérard

Toegankelijkheid voor rolstoelen

De route bestaat grotendeels uit onverharde en steile paden, hier en daar met trapjes. De wandeling is daarom niet geschikt voor rolstoelgebruikers.

Bezienswaardigheden

Paarse boshyacinten tijdens de bloeiperiode, Sint-Christoffelkapel, vallei van de Sassegembeek, Ludvinakruis

Eten en drinken

Horecazaken in de omgeving van het vertrek- en eindpunt

Gpx- en pdf-bestanden van deze wandeling

Wie wil wandelen met gps-navigatie op smartphone of wandel-gps, kan hieronder het gpx-bestand van deze wandeling downloaden. Even Op Stap biedt ook twee pdf-bestanden aan met een gedetailleerde wandelkaart en de tekst en afbeeldingen van dit artikel.

Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone. Voor het gpx-bestand en de twee pdf-bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Starten bij de Sint-Christoffelkapel in d’Hoppe

Onze wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos begint in het gehucht D’Hoppe (Frans: La Houppe), een gehucht van de Waalse gemeente Vloesberg (Frans: Flobecq). In de buurt van restaurant Chalet Gérard (D’Hoppe 2, Vloesberg) kun je je auto parkeren. Let op: er zijn niet erg veel parkeerplaatsen. Je kunt deze plaats ook met het openbaar vervoer bereiken; zie verder. De wandeling start bij wandelknooppunt 6, naast de Sint-Christoffelkapel.

Sint-Christoffelkapel Vloesberg Wandeling boshyacinten Brakelbos
De Sint-Christoffelkapel in het gehucht D'Hoppe

Vanaf wandelknooppunt 6 wandel je in de richting van knooppunt 51. Na ca. 200 meter zie je aan je linkerzijde een grote beukenboom waarvan het wortelstelsel duidelijk zichtbaar is. Aan een van de takken hangt een stevig touw. Wie zich geroepen voelt, mag gerust even aan het touw slingeren (als er veel kinderen zijn, moet je soms wel even aanschuiven…). Net voorbij deze beukenboom sla je af in het wandelpad aan je linkerzijde (je loopt dus niet helemaal tot knooppunt 51!).

Slingertouw aan beukenboom

Naar de paarse bloemenzeeën in het Brakelbos

Boshyacinten vind je niet overal in het Brakelbos. Op sommige plaatsen vormen ze dichte paarse bloemenzeeën, op andere locaties staan ze in kleine groepjes bijeen of zie je ze helemaal niet. Het pad dat je nu volgt, maakt een haakse bocht naar rechts en leidt naar de rand van het Brakelbos. Bij de toegangspoort kom je op Vlaams grondgebied en passeer je dus de taalgrens. Rechts van jou zie je onmiddellijk de grote paarse tapijten van bloeiende boshyacinten.

Boshyacinten Wandeling Brakelbos
Je oog valt onmiddellijk op de paarse bloemenzee

Het bosgedeelte aan je rechterzijde bevat een grote concentratie aan boshyacinten. Over een afstand van meer 300 meter kun je ze rechts van jou blijven bewonderen. Het bosgedeelte is afgesloten met een draad om de kwetsbare vegetatie te beschermen. Het pad loopt vrijwel kaarsrecht door het bos. Het Brakelbos wordt doorkruist door een vijftal bospaden. Op sommige ervan zijn alleen wandelaars toegelaten, andere delen zijn ook opengesteld voor fietsers en ruiters.

Boshyacinten Brakelbos wandeling
Je raakt niet uitgekeken op de paarse bloemenpracht

Naar de vallei van de Sassegembeek

Bij een kruising met een wandelpad rechts van jou loop je gewoon rechtdoor. Je blijft het kaarsrechte wandelpad door het Brakelbos  volgen en daalt af in de vallei van de Sassegembeek. De Sassegembeek wordt gevoed door honderden bronnetjes in het Brakelbos en baant zich een weg in een diep uitgesneden bedding. Je passeert een bruggetje over de Sassegembeek en komt op een kruising van wandelpaden, waar je naar rechts gaat, richting wandelknooppunt 51. Bemerk de houten wegwijzerpaal waarop de verschillende GR-paden (langeafstandswandelpaden) staan aangegeven die door het Brakelbos lopen.

Wegwijzer GR-router Brakelbos wandeling boshyacinten
Houten wegwijzerpaal met de GR-routes die door het Brakelbos lopen

Je daalt opnieuw via trapjes af naar de Sassegembeek en steekt het beekje weer over. Aan de overzijde moet je via het kronkelende pad terug omhoog. Hier word je getrakteerd op een mooi uitzicht op de vallei van de Sassegembeek. Een eindje verder kom je langs de rand van een open vlakte in het Brakelbos, waar heide de kans krijgt om te groeien. Bij een kruispunt van bospaden ga je rechtdoor, richting knooppunt 51.

Vallei Sassegembeek Brakelbos wandeling boshyacinten
In de vallei van de Sassegembeek

Laatste deel van de wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos

Je bereikt wandelknooppunt 51. Bekijk even het witte veldkapelletje. Het is hier geplaatst op het einde van de 19de eeuw. Sla rechtsaf in het kaarsrecht bospad, dat in het begin vrij steil omhoog loopt. Je begint nu aan het laatste deel van de wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos. Een eindje verder kom je langs een kruisbeeld rechts van het pad. Dit is het zogeheten Livineskruis of Ludvinakruis. Het staat op de plaats waar op 16 juni 1738 de 21-jarige Livina Bruggelinck uit de Bosstraat van Brakel werd aangerand en vermoord. Het kruis staat er sinds 1782 en werd in 2013 gerestaureerd.

Ludvinakruis Brakelbos Wandeling langs boshyacinten
Het Ludvinakruis aan de rand van het bospad

Voorbij het kruis kom je rechts opnieuw langs de uitgestrekte paarse boshyacintentapijten. Ditmaal kun je ze bekijken langs de andere zijde. Aan de linkerkant bemerk je hier en daar kleinere groepjes boshyacinten tussen de beukenbomen. Het wandelpad bereikt tenslotte de rand van het Brakelbos en passeert de grens tussen Vlaanderen en Wallonië.

Opnieuw bloeiende paarse boshyacinten rechts van het wandelpad

Volg het pad in de richting van wandelknooppunt 6. Een eindje verder kom je opnieuw langs de beukenboom met het slingertouw.  Bij knooppunt 6 kom je terug aan de Sint-Christoffelkapel in het gehucht D’Hoppe. Wie honger of dorst heeft gekregen na deze wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos, kan kiezen tussen verschillende horecazaken in de buurt van de kapel.

Horecazaken D'Hoppe Wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos
Horecazaken in de buurt van de Sint-Christoffelkapel

Wandeling langs boshyacinten in het Brakelbos: bereikbaarheid met openbaar vervoer

Tijdens de bloeiperiode van de boshyacinten kan het in het weekeinde vrij druk zijn in het Brakelbos. De parkeerplaatsen in het gehucht D’Hoppe zijn beperkt, dus het is mogelijk dat je je wagen wat verder weg moet parkeren. Als je rustig van de boshyacinten wilt genieten, bezoek je het Brakelbos het best op een gewone werkdag. Het is ook mogelijk om het beginpunt van deze wandeling met het openbaar vervoer te bereiken. Bushalte Vloesberg/Flobecq Chalets van De Lijn ligt op korte afstand van de Sint-Christoffelkapel. Deze bushalte wordt bediend door buslijnen 21, 22, 23 en 24. De bussen van deze lijnen rijden tussen de treinstations van Zottegem en Ronse. Raadpleeg de routeplanner van De Lijn en de routeplanner van de NMBS voor de exacte tijden van bussen en treinen.

Tip: combineer deze uitstap met een wandeling door het Raspaillebos en Kluysbos, en bewonder ook daar de bloeiende boshyacinten en daslook!

Download ons pakket Voorjaarsbloeiers!

Sta je te popelen om te gaan wandelen tussen kleurrijke wilde voorjaarsbloeiers? Download ons pakket met alle artikelen over wandelingen tussen voorjaarsbloeiers:

Van alle wandelingen ontvang je het gpx-bestand voor gps-navigatie en de pdf-bestanden met wandelkaart en tekst van het artikel. Voor al deze bestanden samen vragen wij een bijdrage van 5,45 euro. Je kunt de bestanden onmiddellijk downloaden na online betaling.

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Een reactie plaatsen

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) afgedrukt op papier te ontvangen?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 6 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij sturen het afgedrukte artikel via de post naar jou toe zodra we de betaling ontvangen hebben.

Wegens vakantie van de redactieleden van Even Op Stap is deze service momenteel niet beschikbaar. Vanaf zondag 10 april kunt u opnieuw gebruikmaken van deze service.

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) als pdf-bestand, zodat je het nadien zelf kunt afprinten?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 2,5 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij mailen het artikel als pdf-bestand naar jou zodra we de betaling ontvangen hebben.