Bloeiende wilde narcissen in Oost-België

Ook dit voorjaar kun je bloeiende wilde narcissen bewonderen in de Belgische Oostkantons. De valleien van de kleine riviertjes Holzwarche, Jansbach en Olef staan bekend om hun schitterende bloementapijten met bloeiende wilde narcissen. Even Op Stap ging ter plaatse kijken en stippelde een lange wandeling van 18 kilometer uit (eventueel in te korten tot 13,3 kilometer), die je langs de drie valleien brengt waar de wilde narcissen in volle bloei staan. Trek je wandelschoenen aan en ontdek dit unieke natuurgebied in Oost-België!

Vallei Holzwarche
Wilde narcissen in volle bloei in de Oostkantons

Wandeling langs bloeiende wilde narcissen in de vallei van de Holzwarche

Het vertrekpunt van deze wandeling ligt bij het kruispunt van de weg Enkelberger Mühle met de Mürringer Weg. Rijd van Krinkelt (een deelgemeente van Büllingen) naar Mürringen via de Mürringer Weg en sla links de zijweg Enkelberger Mühle in.  Een paar tientallen meter verder zie je links een parkeerplaats waar je je wagen achterlaat.

Wandelkaart bloeiende wilde narcissen

(© OpenStreetMap contributors – CC BY-SA)

Gpx- en pdf-bestanden van deze wandeling

Om niet te verdwalen in dit bosrijke gebied, raden we zeker aan om deze lange wandeling uit te voeren met een gps-app op je telefoon of met een wandel-gps. Samen met het gpx-bestand van deze wandeling biedt Even Op Stap ook twee pdf-bestanden aan, met daarop de wandelkaart, de tekst en de afbeeldingen van dit artikel, die je gemakkelijk kunt afprinten of bekijken op je mobiel apparaat. De drie bestanden samen zijn te koop voor 1,95 euro en zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Vertrekpunt

Parking aan kruispunt van Enkelberger Mühle met Mürringer weg, nabij Krinkelt

Coördinaten vertrekpunt

N: 50,42355 O: 6,30219

Afstand

18 kilometer, eventueel in te korten tot 13,3 kilometer

Parkeren

Kleine parking bij het vertrekpunt

Toegankelijkheid voor rolstoelen

Deze wandelroute is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Bezienswaardigheden

Bloementapijten van wilde narcissen tijdens de bloeiperiode. Valleien van de riviertjes Holzwarche; Jansbach en Olef

Eten en drinken

In het centrum van Rocherath

Vertrekpunt narcissenwandeling
Vertrekpunt van de wandeling. Links een kleine parking. Wandel rechtdoor via de weg Enkelberger Mühle.

Volg de weg Enkelberger Mühle door de vallei van de Holzwarche. Bij het vertrek is dit een geasfalteerde weg, maar bij een splitsing moet je de onverharde weg dicht bij de rivier volgen. De Holzwarche is een beekje dat uitmondt in de rivier de Warche. In het dal aan je rechterzijde groeien de wilde narcissen op sommige plaatsen heel dicht bij elkaar en vormen ze schitterende gele bloementapijten. Een toplocatie om bloeiende wilde narcissen te bewonderen!

Vallei Holzwarche
Vallei van de Holzwarche: toplocatie voor wilde narcissen

Blijf rechtdoor wandelen over een afstand van ongeveer 2,5 kilometer. Aan je rechterzijde kronkelt de Holzwarche door het dal, met op vele plaatsen wilde narcissen langs de oevers. Aan je linkerzijde passeer je hier en daar de restanten van vroegere steengroeves met steile rotswanden.

Vallei Holzwarche 3
Gele wilde narcissen langs de oevers van de Holzwarche, met links het wandelpad

Door het bos naar de vallei van de Jansbach

Na een wandeling van ongeveer 2,5 kilometer zie je aan je linkerzijde een kleine steengroeve, de ‘Carrière d’ Odekopp’. Een wegwijzer geeft naar links de richting ‘Jansbach’ aan. Sla linksaf en volg de geasfalteerde weg door het bos. Na ca. 1,8 kilometer kom je aan een kruispunt (bemerk het mooie houten kruis aan je rechterzijde!). Ga hier rechtdoor en volg de onverharde weg door loof- en sparrenbossen. Bij een Y-splitsing midden in het bos neem je het pad dat naar links loopt.

Wandeling Jansbach
Op weg naar de vallei van de Jansbach. Bij deze Y-splitsing ga je naar links

Het pad loopt door een sparrenbos. In het dal aan je linkerzijde zie je een weekendverblijf met een vijvertje. Op de hellingen van het dal ontdek je alweer bloeiende wilde narcissen. Je passeert het weekendverblijf aan je linkerzijde. Bij het eerstvolgende kruispunt draai je scherp rechtsaf. Een wegwijzer geeft de richting ‘Oleftal’ en ‘Jansbach’ aan. Je wandelt langs een houten jachthuis en na ongeveer 500 meter kom je in het dal van de Jansbach.

Jachthut
Jachthut langs de weg naar de vallei van de Jansbach

Vallei van de Jansbach: nog meer bloeiende wilde narcissen

De Jansbach is een zijbeekje van de Olef. Je volgt het smalle pad dat vlak langs de Jansbach loopt. Ook hier zie je op diverse plaatsen wilde narcissen in volle bloei. Bij het kruispunt van wegen loop je rechtdoor, tenminste als je kiest voor de lange wandeling van 18 kilometer. Wie het liever houdt bij de kortere route van 13,3 kilometer, neemt op dit kruispunt de asfaltweg naar links (lees verder bij ‘Terug naar de vallei van de Holzwarche en het vertrekpunt’).

Jansbach narcissen
Wilde narcissen op de oever van de Jansbach
Groepjes wilde narcissen vlak naast de rivier

Wie de lange wandelroute van 18 kilometer volgt, loopt nu verder in het dal van de Jansbach richting Duitsland. Het lijkt erop dat de narcissenconcentratie langs de Jansbach toeneemt naarmate je de Duitse grens nadert. Dichte concentraties van wilde narcissen bevinden zich op vele plaatsen vlak naast het riviertje. De Jansbach stroomt samen met de Olef in de Narzissenwiesen, een weide die gedeeltelijk op Duits en gedeeltelijk op Belgisch grondgebied ligt.

Bloeiende wilde narcissen bij een watervalletje in de Jansbach

Bloeiende wilde narcissen in de vallei van de Olef

Het wandelpad naast de Jansbach brengt je naar de Narzissenwiesen (Duits voor ‘narcissenweide’). De Narzissenwiesen is een bekende locatie die druk wordt bezocht tijdens de bloeitijd van de wilde narcissen. Toch was bij ons bezoek de concentratie aan bloeiende wilde narcissen hier wat minder groot vergeleken met het dal van de Holzwarche. Mogelijk stonden nog niet alle narcissen in volle bloei.

Narzissenwiesen
Wilde narcissen op de Narzissenwiesen

De Duits-Belgische grens loopt door de Narzissenwiesen. Volg het wandelpad over de weide. Je belandt aan de andere oever van de Olef, op Duits grondgebied. Ga naar rechts en volg het wandelpad aan de Duitse oever van de Olef. Al snel kom je terug op Belgisch grondgebied met de Olef aan je rechterzijde. Op tal van plaatsen zie je de gele bloempjes van bloeiende wilde narcissen langs de oevers van het riviertje.

Narzissenwiesen Duitse zijde
De Narzissenwiesen gezien vanaf de Duitse zijde, met links de kronkelende Olef

Ongeveer anderhalve kilometer voorbij de Narzissenwiesen kom je aan een kruispunt van wandelwegen. Ga naar rechts en steek het bruggetje over de Olef over. Een wegwijzer geeft de richting ‘Rocherath’ aan. Door dichte sparrenbossen wandel je terug naar het dal van de Jansbach. Je bereikt een kruispunt waar je al eens passeerde. Deze keer volg je niet meer het dal van de Jansbach, maar ga je rechtdoor en steek je de Jansbach over. Een wegwijzer geeft de richting Rocherath aan.

Van Jansbach naar Holzwarche
Via een geasfalteerde weg door sparrenbossen terug richting vallei van Holzwarche

Terug naar de vallei van de Holzwarche en het vertrekpunt

Ook de wandelaars die kozen voor de kortere route van 13,3 kilometer, gaan vanaf dit punt (het bruggetje over de Jansbach) terug naar de vallei van de Holzwarche en het vertrekpunt. Volg de lange geasfalteerde weg die grotendeels door dichte sparrenbossen loopt in de richting van Rocherath. Op een kruispunt van verschillende wegen ga je via een onverhard pad schuin naar links. Aan je linkerzijde ligt een dicht sparrenbos, rechts wandel je langs een weide, met een fraai uitzicht op de heuvelachtige omgeving.

Wandelpad langs sparrenbos en omheinde weide

Langs de rand van de omheinde weide spot je hier en daar ook kleine groepjes bloeiende wilde narcissen. Na ongeveer een kilometer kom je aan een poort in de omheining, die je de weg verspert. Ga hier naar links door het sparrenbos. Op het einde van dit onverharde pad door het bos kom je weer op een asfaltweg, die je heel de tijd blijft volgen tot je terug in de vallei van de Holzwarche komt.

Een geasfalteerde weg brengt je terug naar de vallei van de Holzwarche. Bemerk de gele bloemtapijten met wilde narcissen.

Op het einde van de asfaltweg heb je links een bijzonder fraai uitzicht over de vallei van de Holzwarche. Bij een picknicktafel kun je even uitrusten en het indrukwekkende landschap in je opnemen. Vanaf hier zie je ook de gele bloementapijten met wilde narcissen op de heuvels.

Holzwarche vallei met wilde narcissen
Een laatste blik op de vallei van de Holzwarche met wilde narcissen op oevers van de rivier

In de vallei kom je terug op de weg Enkelberger Mühle, waarover je ook al gelopen hebt in het begin van de wandeling. Als je deze weg naar rechts volgt, kom je weer bij het vertrekpunt van de route.

Download ons pakket Voorjaarsbloeiers!

Sta je te popelen om te gaan wandelen tussen kleurrijke wilde voorjaarsbloeiers? Download ons pakket met alle artikelen over wandelingen tussen voorjaarsbloeiers:

Van alle wandelingen ontvang je het gpx-bestand voor gps-navigatie en de pdf-bestanden met wandelkaart en tekst van het artikel. Voor al deze bestanden samen vragen wij een bijdrage van 5,45 euro. Je kunt de bestanden onmiddellijk downloaden na online betaling.

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laatste berichten

Een reactie plaatsen

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) afgedrukt op papier te ontvangen?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 6 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij sturen het afgedrukte artikel via de post naar jou toe zodra we de betaling ontvangen hebben.

Wegens vakantie van de redactieleden van Even Op Stap is deze service momenteel niet beschikbaar. Vanaf zondag 10 april kunt u opnieuw gebruikmaken van deze service.

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) als pdf-bestand, zodat je het nadien zelf kunt afprinten?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 2,5 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij mailen het artikel als pdf-bestand naar jou zodra we de betaling ontvangen hebben.