Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux: spectaculaire wandelingen

De vallei van de Ninglinspo is een topbestemming in de Belgische Ardennen. Elke zichzelf respecterende Ardennenwandelaar moet minstens een keer in zijn of haar leven een wandeling langs het bergriviertje Ninglinspo gedaan hebben. De Ninglinspo, die uitmondt in de Amblève nabij het dorpje Aywaille, is overigens de enige bergrivier in België. Niet ver van de monding van de Ninglinspo vind je een tweede bezienswaardigheid: Les Fonds de Quarreux. De indrukwekkende rotsblokken in de bedding van de Amblève leveren een ongeëvenaard schouwspel op. De Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux: twee spectaculaire natuurfenomenen die je als Ardennenliefhebber niet mag missen!

Waterval vallei van de Ninglinspo
Waterval in de vallei van de Ninglinspo

Tocht langs de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux: onvergetelijke natuurwandelingen

De vallei van de Ninglinspo moet zowat de drukst bewandelde locatie in de Belgische Ardennen zijn. In de coronaperiode, toen de Belgen weinig andere dingen mochten doen dan wandelen in eigen land, werd de vallei zelfs een aantal keer afgesloten. Het werd er simpelweg té druk. Tegenwoordig mag je er weer vrij wandelen en genieten van het spectaculaire natuurschoon. De vallei van de Ninglinspo en de rotsblokken van Les Fonds de Quarreux liggen niet ver van elkaar. Over een lengte van enkele kilometer liggen er in de rivier Amblève grote rotsblokken, die samen met het snel stromende heldere water van de rivier een uniek panorama opleveren. Je kunt een tocht langs de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux perfect uitvoeren op één dag. Dit artikel beschrijft de wandelingen langs beide natuurfenomenen.

Les Fonds de Quarreux Amblève
Les Fonds de Quarreux: grote rotsblokken in de Amblève

Beide wandelingen vertrekken op dezelfde locatie: de parking Sedoz-Nonceveux, in het dorp Nonceveux, een deelgemeente van Aywaille. De tocht in de vallei van de Ninglinspo is 6,3 kilometer lang. Je loopt op smalle paadjes vol met stenen en boomwortels, op sommige plaatsen rakelings langs steile glibberige rotsen. Het spreekt vanzelf dat stevige wandelschoenen en een gezonde lichamelijke conditie een ‘must’ zijn als je de vallei van dit bergriviertje in al zijn schoonheid wilt bewonderen. De route naar Les Fonds de Quarreux is heen en terug 4,7 kilometer lang en redelijk vlak. Je wandelt tot het eindpunt bij camping Le Moulin du Diable en keert langs hetzelfde traject terug, gedeeltelijk langs verkeersweg N633.

Kaart wandelingen Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux

Afstand

Ninglinspo: 6,3 kilometer - Les Fonds de Quarreux: 4,7 kilometer

Parkeren

Parking Sedoz-Nonceveux. Let op: het is verboden om te parkeren langs verkeersweg N633 !

Openbaar vervoer

Met de trein tot station Aywaille. Daarna met de bus van vervoersmaatschappij TEC, lijn nr. 142, tot bushalte Nonceveux Ninglinspo

Toegankelijkheid voor rolstoelen

De beschreven route in de vallei van de Ninglinspo is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De wandeling naar Les Fonds de Quarreux is grotendeels geschikt voor rolstoelen, als je de wandeling start bij de eerste tunnel onder de spoorweg, om het gedeelte langs de verkeersweg N633 te vermijden.

Bezienswaardigheden

Adembenemend natuurschoon in de vallei van de Ningslinspo. Schitterend panorama vanaf het uitzichtpunt Drouet. Indrukwekkende rotsblokken in de rivier Amblève bij Les Fonds de Quarreux.

Eten en drinken

Taverne Ninglinspo, Sedoz 5, Aywaille

Gpx- en pdf-bestanden van deze wandeling

Raak de weg niet kwijt in de vallei van de Ninglinspo! Wie wil wandelen met gps-navigatie op smartphone of wandel-gps, kan hieronder de gpx-bestanden van beide wandelingen downloaden (te gebruiken met een navigatie-app). Even Op Stap biedt ook drie pdf-bestanden aan met twee gedetailleerde wandelkaarten en met de tekst en afbeeldingen van dit artikel. Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone. Voor de twee gpx-bestanden en de drie pdf-bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux in één dag: starten met de vallei van de Ninglinspo

Het is zeker mogelijk om de tochten langs de Ningslinspo en Les Fonds de Quarreux in één dag uit te voeren. We raden aan om te beginnen met de moeilijkste en spectaculairste wandeling: deze in de vallei van de Ninglinspo. Het traject dat we hier beschrijven, volgt grotendeels (maar niet helemaal) de plaatselijke wandelroute 21. Hier en daar kozen we ervoor om langs de andere oever van de Ninglinspo te lopen ten opzichte van wandelroute 21. Dit leverde naar onze mening een mooiere wandeling op. Het staat avontuurlijke wandelaars natuurlijk vrij om nog andere paadjes te proberen. Sommige daarvan lopen rakelings langs de rivier.

Parking Sedoz-Nonceveux Ninglinspo
Parking Sedoz-Nonceveux: vertrekpunt van beide wandelingen

Beide tochten langs de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux vertrekken op de parking Sedoz-Nonceveux. Erg groot is deze parking niet, zorg er dus voor dat je hier al vroeg op de dag aankomt om nog een plaatsje voor je auto te vinden. Het is in elk geval verboden om langs verkeersweg N633 te parkeren. Je riskeert een fikse boete als je dit wel doet! Vanaf de parking ga je naar rechts en volg je het pad dat langs een paar huizen de natuur in loopt. Je steekt een klein stroompje over (de Ruisseau du Vieux Chera, zijstroompje van de Ninglinspo) en komt in het bos terecht, met de Ninglinspo aan je rechterzijde. Ongeveer 120 meter verder steek je de eerste keer de Ninglinspo over, via het houten bruggetje P2 (‘Passerelle No. 2’) of simpelweg via rotsblokken in de rivier.

Brug P2 Ninglinspo
Een blik op de Ninglinspo vanop bruggetje P2

In totaal zijn er op de route zo’n twintig houten bruggetjes over de Ninglinspo. Ze zijn netjes genummerd van P1 tot P20. Bij lage waterstand is het overigens op de meeste plaatsen ook mogelijk om eenvoudig via rotsblokken de overkant te bereiken. Wandel verder langs de oever van de met rotsen en keien bezaaide Ninglinspo, die nu aan je linkerzijde stroomt. Ruim 200 meter verderop bereik je een eerste waterpoeltje met twee watervalletjes: La Chaudière. Het kleine zijriviertje Ruisseau de la Chaudière en de Ninglinspo storten zich hier beide enkele meters de diepte in. Ze vloeien samen in een kleine poel die is uitgesleten door de stroming van het water.

La Chaudière vallei van de Ninglinspo
La Chaudière, met watervalletjes van de Ninglinspo en de R. de La Chaudière

Op zoek naar een vakantiehuisje in de Ardennen?

Naar de waterpoeltjes met de poëtische namen

Na de watervalletjes van La Chaudière steek je via bruggetje P3 over naar de andere oever. Bemerk de enorme erosie van de rotsbodem. Het water van de Ninglinspo heeft een diepe geul uitgesleten vlak voor de waterval. Je volgt nu de andere oever van de rivier (de Ninglinspo stroomt rechts van jou) op weg naar de vele typische waterpoeltjes die allemaal een poëtische naam dragen. Net voor een eilandje in de rivier (het ‘Grande Île‘) neem je bruggetje P4 naar de andere oever. De Ninglinspo stroomt nu weer links van jou. Na 200 meter bereik je het eerstvolgende waterpoeltje, dat ‘Bain des Naïades‘ werd gedoopt.

Erosie rotsbodem Ninglinspo
Erosie van de rotsbodem door het water van de Ninglinspo

De regio van de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux trekt al vele eeuwen natuurliefhebbers aan. Het was ene Laurent-François Dethier, advocaat uit het plaatsje Theux, die op het einde van de 18de eeuw poëtische namen gaf aan de poeltjes in de Ninglinspo. Het ‘Bain des Naïades‘ (‘Bad van de Naiaden’) verwijst naar naiaden of waternimfen uit de Griekse mythologie. Voorbij het Bain des Naïades bevindt zich een hele reeks achtereenvolgende poeltjes, die doen denken aan de kralen van een rozenkrans. Een van deze poeltjes is het ‘Bain d’Hermes‘ (‘Bad van Hermes’, naar de Griekse god Hermes).

Het Bad van Hermes in een reeks opeenvolgende poeltjes van de Ninglinspo

Rotsen en stenen in overvloed bij de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux

Aan rotsblokken en stenen geen gebrek in de omgeving van de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux! Dit wordt duidelijk in het volgende stuk van de vallei, met de benaming ‘Le Grand Chaos‘ (‘de Grote Chaos’). De vallei ziet er hier inderdaad chaotisch uit. Een enorme hoeveelheid stenen en rotsblokken ligt wanordelijk verspreid in de bedding van de Ninglinspo, wat opnieuw een indrukwekkend schouwspel oplevert. Steek bij bruggetje P8 nogmaals de rivier over, zodat de Ninglinspo rechts van jou stroomt.

Le Grand Chaos Ninglinspo
Le Grand Chaos in de buurt van bruggetje P9

Blijf voorlopig aan deze zijde van de rivier wandelen. Je passeert bruggetjes 9 en 10. Merk vlak bij bruggetje 10 een merkwaardig rotsblok op, dat lijkt op een grafsteen: ‘Pierre Tombale‘. Nog wat verder wandel je voorbij een opvallend groot rotsblok, dat de toepasselijke naam ‘Grande Pierre‘ (‘Grote Steen’) draagt. Dicht bij bruggetje P11 zie je twee grote stenen in de Ninglinspo die de stroom bijna versperren, zoals een stuwdam. Deze stenen heeft men daarom ‘Grand Barrage‘ (‘Grote Dam’) genoemd. Via bruggetje P11 ga je weer naar de andere oever van de Ninglinspo.

Grande Pierre Ninglinspo
Het opvallende rotsblok 'Grande Pierre'
De 'Grand Barrage' verspert bijna de Ninglinspo

Oorsprong van het bergriviertje: beekjes in de regio Ninglinspo en Fonds de Quarreux

De Ninglinspo, waarvan de bedding is bezaaid met rotsblokken, boomstammetjes en takken,  stroomt nu weer aan je linkerzijde. Je komt op een breder pad, dat ook door mountainbikers wordt gebruikt. Steek achtereenvolgens de bruggetjes P12, P13, P14 en P15 over. Voorbij bruggetje P15 zie je de rivier weer links van jou. Je loopt hier op een smaller pad, dat soms rakelings langs de Ninglinspo loopt. Ongeveer 100 meter voorbij bruggetje P15 bereik je weer een waterpoeltje: ‘Bain de la Loutre‘ (‘Bad van de Otter’).

Bain de la Loutre Ningslinspo
Het smalle pad langs Bain de la Loutre

De tocht gaat verder via bruggetjes P16, P17 en P18, waarbij je telkens de stroom oversteekt. Het pad loopt vlak langs de Ninglinspo, in een diep uitgesneden kloof. Voor de veiligheid zijn er op sommige plaatsen metalen kabels langs de rotswand gehangen, waaraan je je kunt vastgrijpen. Je nadert stilaan bruggetje P19. Dit is vlak bij het punt waar de Ninglinspo ontstaat uit de samenvloeiing van twee beekjes

Wandelpad kloof Ninglinspo
Wandelpad in de kloof van de Ninglinspo met metalen kabels aan de rotswand

Tal van stroompjes en beekjes ontspringen in de regio van de Ningslinspo en Les Fonds de Quarreux. Twee daarvan, Ruisseau du Hornay en Ruisseau des Blanches Pierres, vloeien samen vlak bij bruggetje P19. Steek bruggetje P19 over. Links van jou zie je het stroompje Ruisseau du Hornay. Rechts zie je een waterval in het riviertje Ruisseau des Blanches Pierres. Aan de voet daarvan bevindt zich een waterpoeltje: ‘Bain du Cerf‘ (‘Bad van het Hert’). Een tiental meter verder vloeien beide riviertjes samen en vormen zo de Ninglinspo, op een hoogte van ca. 330 meter boven de zeespiegel.

Bain du Cerf Ruisseau des Blanches Pierres
Links bruggetje P19, rechts Bain du Cerf met waterval

Verder langs de Ruisseau des Blanches Pierres

Voorbij bruggetje P19 volg je het wandelpad rechtdoor en moet je een aantal houten trappen beklimmen. Je volgt nu niet langer de Ninglinspo, maar de Ruisseau des Blanches Pierres. Dit is een van de riviertjes waaruit de Ninglinspo ontstaat. Ook in dit stroompje hebben zich waterpoeltjes gevormd. Het eerste dat je ziet, is ‘Bain de Diane’ (‘Bad van Diana’). Een kleine honderd meter verder passeer je het ‘Bain de Vénus‘ (‘Bad van Venus’), met een klaterende waterval.

Het 'Bad van Venus' inclusief waterval

Wandel voort in de vallei van de Ruisseau des Blanches Pierres. Het riviertje stroomt aan je rechterzijde. Het is net als de Ninglinspo volledig bezaaid met rotsblokken, afgebroken takken en boomstammetjes. Je bereikt het (laatste) bruggetje P20, waar je het stroompje oversteekt. Vanaf dit punt volg je niet langer het riviertje. Je bevindt je hier op een hoogte van ongeveer 354 meter boven de zeespiegel. Sinds je vertrek bij de parking heb je bijna 200 hoogtemeters overwonnen! Bij de kruising met de bredere bosweg sla je af naar rechts (bordjes met blauwe rechthoek volgen), richting uitkijkpunt Drouet.

Vallei Ruisseau des Blanches Pierres Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux
Ruisseau des Blanches Pierres

De tocht die je hebt gemaakt vanaf de parking tot bruggetje P20 komt grotendeels overeen met een wandelroute langs de Ninglinspo die al meer dan een eeuw bestaat. Ene Edmond Rahir (1864 – 1936), natuurliefhebber en vurig voorstander van het behoud van natuurlijke sites, lag aan de basis van de Ninglinspo-route. Met goedkeuring van de gemeente Aywaille werd het wandelpad gecreëerd door de ‘Ligue des Amis de l’Amblève‘ (‘Vereniging van Vrienden van de Amblève’) in 1918. De regio van de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux is uitgeroepen tot ‘Patrimoine exceptionnel de Wallonie‘ (‘Uitzonderlijk Erfgoed van Wallonië’) in 1949.

Bosweg naar Belvédère Drouet Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux
De brede bosweg die leidt naar Belvédère Drouet

Belvédère Drouet: uitkijkpunt over de omgeving van de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux

Het volgende stuk van de route brengt je naar het uitkijkpunt (‘belvédère’) Drouet. Je wandelt hier over een goed begaanbare, brede bosweg. De weg stijgt nog steeds, tot je ruim 400 meter verder het hoogste punt van de route bereikt op 385 meter boven de zeespiegel. Vanaf dat punt gaat het alleen nog maar bergaf. Waarschijnlijk een hele opluchting na de vermoeiende klim in de vallei van de Ninglinspo! Ongeveer 1,7 kilometer voorbij bruggetje P20 bereik je Belvédère Drouet.

Belvédère Drouet: hutje met een formidabel uitzicht over de vallei

Om het uitzichtpunt te bereiken moet je vanaf de brede bosweg, waar deze een scherpe bocht naar links maakt, een smaller paadje naar rechts inslaan. Zo’n 30 meter verderop kom je bij een overdekt houten hutje met zitbanken: het Belvédère Drouet. Hier word je getrakteerd op een indrukwekkend uitzicht over de vallei. Ver beneden en onzichtbaar voor het oog, stroomt de Ninglinspo. De rotsformaties zie je ziet op de top van de heuvel links van de vallei, zijn de zogenaamde Roches Crahay. De lokale wandelroute AY20, aangegeven door bordjes met een gele rechthoek, loopt naar deze rotsformaties.

Vallei van de Ninglinspo gezien vanaf Belvédère Drouet

Ga terug naar de brede bosweg en volg de bordjes met de blauwe rechthoek. De bosweg maakt eerst een scherpe bocht naar links, om na 380 meter een haarspeldbocht naar rechts te maken. De bosweg loopt verder de heuvel af en komt ruim een kilometer verderop uit op verkeersweg N633. Wie onmiddellijk aan de wandeling langs Les Fonds de Quarreux wil beginnen, kan hier dadelijk naar links gaan. Wil je terug naar de parking, dan ga je naar rechts en bereik je na ruim honderd meter de parkeerplaats. Onderweg passeer je een brug over de Ninglinspo, die zo’n 80 meter verder in de Amblève stroomt.

Langs de bosweg aangegeven met blauwe rechthoekjes kom je terug bij de parking

Les Fonds de Quarreux: een extraatje na de Ninglinspo

Als je nog tijd en energie hebt na de inspannende tocht langs de Ninglinspo, maak dan ook een rustige wandeling naar Les Fonds de Quarreux. De route is zo goed als vlak en loopt grotendeels over verharde weg. Het vertrekpunt is opnieuw de parking Sedoz-Nonceveux. Vanaf de parking ga je naar links op verkeersweg N633, richting Stoumont. Volg de N633 over een afstand van ongeveer 600 meter. Aan je rechterzijde duikt spoorlijn 42 op, die evenwijdig gaat lopen met de verkeersweg. Sla rechts af bij de kruising met een asfaltweg die scherp rechts naar beneden loopt. Wat verderop gaat deze asfaltweg onder een spoorwegbrug door.

Spoorwegbrug lijn 42 Les Fonds de Quarreux
De weg loopt onder deze spoorwegbrug door

Voorbij de brug buigt de asfaltweg haaks naar links. Blijf deze asfaltweg rechtdoor volgen. Links van jou ligt de spoorweg. Rechts staan er hier en daar huizen, op een strook land dat reikt tot aan de Amblève. Na ongeveer 600 meter eindigt de asfaltweg. Daar begint het wandelpad dat de rechteroever van de Amblève volgt en je langs Les Fonds de Quarreux brengt. Over een afstand van ongeveer een kilometer liggen er tal van grote rotsblokken in de rivier, wat een schitterend panorama oplevert.

Rotsen in de Amblève Les Fonds de Quarreux
Volg de rechteroever van de met rotsblokken bezaaide Amblève

De duivelse legende van Les Fonds de Quarreux

Volgens een legende die in de regio van de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux al eeuwenlang de ronde doet, zijn de enorme rotsblokken in de Amblève het werk van de duivel. In ruil voor zijn ziel kreeg ene Hubert Chefneux, molenaar uit Quarreux, van de duivel de prachtige, enorme windmolen waarvan hij droomde. De vrouw van de molenaar wilde echter de ziel van haar man redden en verstopte zich in de molen. Heel de nacht bad ze voor haar man, met een medaille van Onze-Lieve-Vrouw-van-Dieupart in haar handen. Bij zonsopgang weigerden de wieken van de molen te draaien. Razend van woede brak Satan de molen af. De kolossale blokken rolden de berg af en bleven tot op de dag van vandaag op de bodem van de Amblève liggen.

Indrukwekkende kwartsietblokken in de Amblève

In werkelijkheid heeft de Amblève in de loop van miljoenen jaren een diepe vallei ingesneden in het massief van de streek rond de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux. De hellingen van de vallei stonden bloot aan erosie door water en wind. Er ontstonden aardverschuivingen, waardoor rotsblokken van allerlei soorten en maten in de rivier terechtkwamen. De kleinste en lichtste stenen spoelden weg tijdens overstromingen. De zeer zware en grote kwartsietrotsblokken bleven echter ter plaatse in de rivier liggen. Hun ronde vorm ontstond door de sterke stroming van de rivier, die grind en schurend zand meevoert.

Wandelpad Les Fonds de Quarreux
Wandelpad op de rechteroever van de Amblève

Het wandelpad op de rechteroever van de Amblève bestaat grotendeels uit verweerd en gebarsten beton. Het pad werd immers al aangelegd in 1924, in opdracht van de ‘Ligue des Amis de l’Amblève’ en Touring Club België. Je wandelt tot aan het terrein van Camping Le Moulin du Diable en je keert langs dezelfde weg terug. Bij mooi weer kun je langs de oever van de Amblève picknicken en genieten van de indrukwekkende natuurlijke omgeving. Op de terugweg moet je opnieuw onder de spoorwegbrug door en naar links gaan op de kruising met verkeersweg N633. Zo’n 600 meter verder bereik je parking Sedoz-Nonceveux, het begin- en eindpunt van deze wandelingen langs de Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux.

Rechteroever Amblève Les Fonds de Quarreux
Een laatste blik op Les Fonds de Quarreux

Download ons Ardennenpakket!

Zijn de Belgische Ardennen ook jouw favoriete wandelbestemming? Download ons pakket met tien wandelingen in en rond Ardense steden en dorpen:

Van alle wandelingen ontvang je het gpx-bestand voor gps-navigatie en de pdf-bestanden met wandelkaart, tekst en afbeeldingen van het artikel. Voor al deze bestanden samen vragen wij een bijdrage van 4,95 euro. Je kunt de bestanden onmiddellijk downloaden na online betaling.

Informatie

Ninglinspo en Les Fonds de Quarreux: extra info

Voor bijkomende informatie over de bezienswaardigheden op deze wandelingen langs de Ningslinspo en Les Fonds de Quarreux kun je onder meer terecht op onderstaande websites:

Graag uw reactie over deze pagina!

Beste bezoeker van deze webpagina,

De redactie van Even Op Stap heeft deze pagina met zorg samengesteld. Maar… wij blijven ook maar mensen. Hebt u een fout ontdekt in de tekst? Is de beschrijving niet duidelijk? Zijn sommige attracties / gebouwen / wandelpaden niet meer toegankelijk? Laat het ons weten!

Uiteraard zijn alle suggesties voor nieuwe onderwerpen, daguitstapjes en wandelingen van harte welkom!

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.