Heidewandeling in Landschap De Liereman: heide in bloei

De heide in Landschap De Liereman staat weer in bloei! Landschap De Liereman, in de Kempische gemeenten Oud-Turnhout en Arendonk, is een van de oudste natuurgebieden in België. Je ziet er vooral vennen, graslanden, stuifduinen, bossen en niet te vergeten: uitgestrekte heidevelden. Vanaf half augustus kleurt een groot gedeelte van het natuurreservaat paars, dankzij de struikheide en dopheide die er goed gedijen. Neem deel aan deze verrassende heidewandeling in Landschap De Liereman, een uniek natuurgebied in Europa.

Paarse heide Landschap De Liereman heidewandeling
Een groot gedeelte van De Liereman kleurt paars vanaf half augustus

Heidewandeling in Landschap De Liereman: 7,7 kilometer door magnifiek natuurschoon

Maar liefst 7,7 kilometer wandelen door een adembenemend landschap: dat is wat deze heidewandeling in Landschap De Liereman je te bieden heeft! Landschap De Liereman is een van de oudste natuurgebieden in België en trekt van heinde en verre wandelaars en fietsers aan die een dagje willen doorbrengen in een ongerepte omgeving. Vanaf half augustus tot half september heeft De Liereman een extra troef in handen: de heidevelden staan dan immers in volle bloei. Deze wandeling in de heide begint en eindigt aan het Bezoekerscentrum van Landschap De Liereman.

Kaart Heidewandeling in Landschap De Liereman

Afstand

7,7 kilometer

Parkeren

De parking bevindt zich op ca. 250 meter van het Bezoekerscentrum, langs de weg Schuurhovenberg, tussen het containerpark en het PVT De Liereman

Toegankelijkheid voor rolstoelen

De route gaat over onverharde zandwegen en is daarom niet geschikt voor rolstoelgebruikers

Bezienswaardigheden

Natuurschoon in Landschap De Liereman, heidevelden in bloei in de periode half augustus - half september

Eten en drinken

Beperkte menukaart in de cafetaria van het Bezoekerscentrum

Gpx- en pdf-bestanden van deze heidewandeling in Landschap De Liereman

Raak de weg niet kwijt in de heidevelden van Landschap De Liereman! Wie wil wandelen met gps-navigatie op smartphone of wandel-gps, kan hieronder het gpx-bestand van de route downloaden. Even Op Stap biedt ook twee pdf-bestanden aan met een gedetailleerde wandelkaart en de tekst en afbeeldingen van dit artikel. Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone. Voor het gpx-bestand en de twee pdf-bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Start van de heidewandeling in Landschap De Liereman bij het Bezoekerscentrum

In het Bezoekerscentrum van Landschap De Liereman vind je allerlei informatie over dit gevarieerde natuurgebied. Het Bezoekerscentrum is eveneens het startpunt van de meeste wandelingen die Natuurpunt in het gebied heeft uitgestippeld. Deze heidewandeling bestaat uit verschillende stukken van bestaande wandelroutes. Let op: dit is geen knooppuntenwandeling! De aanwezige knooppunten in het gebied worden in deze tekst wel gebruikt om een bepaalde locatie of richting aan te geven.

Bezoekerscentrum Heidewandeling in Landschap De Liereman
Het Bezoekerscentrum is het vertrekpunt van bijna alle wandelroutes in De Liereman

Met je rug naar het Bezoekerscentrum gekeerd, ga je naar rechts en volg je de bijna kaarsrechte Oude Bergstraat in de richting van knooppunt 34. Deze weg bestaat uit een onverhard gedeelte links en een met dolomiet verhard fietspad rechts – je wandelt dus aan de linkerzijde. Bij knooppunt 34 ga je rechtdoor richting knooppunt 69. Op het informatiebord bij knooppunt 34 lees je dat een deel van De Liereman tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt als oefenterrein voor de 12de SS-pantserdivisie van het Duitse leger.

Oude Bergstraat Heidewandeling Landschap De Liereman
De Oude Bergstraat, met rechts een dolomiet fietspad

Eerst loop je door bosgebied met weekendverblijven, maar al snel zie je aan je linkerzijde de eerste paarse heide opdoemen. Dit gebied heet de Hoge Mierdse Heide. Een stevige houten bank nodigt je uit om er even rustig bij te gaan zitten en het heidelandschap, met hier en daar een paar dennen- en berkenbomen, in je op te nemen. Vzw Natuurpunt, die het Landschap De Liereman beheert, spant zich in om de heide in het gebied zo veel mogelijk te herstellen. Daarom worden op sommige locaties naaldbomen gekapt en de bodem geplagd.

Zitbank Heidewandeling Landschap De Liereman
Ga er rustig bij zitten en geniet van de bloeiende heide
Hoge Mierdse Heide Heidewandeling De Liereman
Uitzicht op de Hoge Mierdse Heide

Archeologie in Landschap De Liereman

Deze heidewandeling in Landschap De Liereman brengt je ook langs een beschermde archeologische site in het gebied. Bij knooppunt 69, vlak voor de tuin van een huis, volg je het linkse wandelpad in de richting van knooppunt 70. Het smalle wandelpad slingert alweer door een aantrekkelijk heidegebied met struik- en dopheide. Een eindje verder merk je aan je linkerzijde een metalen rooster op de bodem, met daarin een uittrekbare ‘schuif’. Deze bodemschuif bevat een doorsnede van de ondergrond met informatie over de bodem en over archeologische vondsten. Je hebt wat spierkracht nodig om de bodemschuif uit de grond te trekken, maar het loont zeker de moeite.

De uittrekbare bodemschuif in de beschermde archeologische site van De Liereman

De informatie op het paneel leert je dat er hier zo’n 14000 tot 5000 jaar geleden groepjes jagers-verzamelaars rondzwierven. Deze prehistorische mensen uit de steentijd kozen dit gebied uit als tijdelijke kampplaats. De sporen van hun aanwezigheid zijn nog steeds aanwezig in de bodem, onder de vorm van gebruiksvoorwerpen zoals pijlpunten en schrabbers van vuursteen. De bodem is vooral podzol, die duizenden jaren lang onveranderd is gebleven en waarin de vuurstenen voorwerpen goed bewaard bleven. Daarom werd dit gebied uitgeroepen tot een beschermde archeologische site

Archeologische site Heidewandeling De Liereman
Op dit heidegebied zwierven ooit prehistorische mensen rond

Naar de heide van De Korhaan

Volg het smalle wandelpad tot aan knooppunt 70 en ga daar verder richting knooppunt 71. Vanaf hier loopt onze heidewandeling samen met het Korhaanpad, dat wordt aangegeven met een oranje driehoekje.  Je komt aan de Duitse Weg, waar je naar rechts gaat richting knooppunt 71. Bij het T-kruispunt met de straat Hoge Mierdse Heide ga je een eindje naar links. Bij knooppunt 71 sla je rechts af in de richting van knooppunt 20. Op het einde van deze weg moet je zo’n 15 meter naar links wandelen en vervolgens weer naar rechts (richting knooppunt 20, volg de oranje driehoekjes). Aan je linkerzijde zie je velden en akkers; aan je rechterzijde een gemengd naald- en loofbos. Ongeveer 300 meter verder loopt het pad rechts het bos in, naar natuurgebied De Korhaan

De Korhaan Heidewandeling in Landschap De Liereman
Heidevelden in natuurgebied De Korhaan

De Korhaan was een afzonderlijk natuurreservaat tot in 2001. Toen werd het samengevoegd met De Liereman om zo te komen tot het natuurgebied Landschap De Liereman. Ook in De Korhaan werden belangrijke archeologische vondsten gedaan. Voorbij het bos loopt het wandelpad door een zeer dicht heideveld. Wie moe is geworden van het wandelen, kan even uitrusten of picknicken op de grote houten bank langs het pad, omringd door paarse heide.

Fraai heidelandschap in De Korhaan

Heidewandeling in Landschap De Liereman: langs de weg Hoge Mierdse Heide

Blijf de oranje driehoekjes volgen die het Korhaanpad aangeven, in de richting van knooppunt 20. Je bereikt een T-kruising met een brede zandweg, waar je naar links gaat. Opnieuw strekken zich aan je rechterzijde schitterende heidevelden uit. Let op: wandel niet helemaal tot aan knooppunt 20, maar sla vlak voor een bosgebied af naar rechts. De juiste weg wordt weer aangeduid door de oranje driehoekjes van het Korhaanpad. Rechts van jou passeer je een schilderachtig vennetje omringd door bloeiende heide.

Een pittoresk heidevennetje langs het wandelpad

Het zandpad baant zich een weg door de bloeiende heide. Links tref je alweer een robuuste houten zitbank aan met het logo van Natuurpunt. Het pad eindigt op een T-kruising, waar je even heel goed moet opletten. Vanaf dit punt valt onze heidewandeling in Landschap De Liereman niet langer samen met het Korhaanpad! Volg dus vanaf hier niet meer het teken met het oranje driehoekje (dat hier naar links wijst). Ga in de plaats daarvan naar rechts en wandel verder op de weg Hoge Mierdse Heide in de richting van knooppunt 71.  Zowel links als rechts van jou zie je heidevelden met hier en daar wat loof- of naaldbomen.

Volg de weg Hoge Mierdse Heide met links en rechts van jou heidevelden

Vakantiehuis Oehoe 202

Warm en knus boshuis in Landschap De Liereman

Hoge Mierdse Heide 202 – Oud-Turnhout

Via de Duitse Weg terug naar het Bezoekerscentrum

Ga verder over de weg Hoge Mierdse Heide tot je links bij de Duitse Weg komt, waar je naar links afslaat (je hoeft dus niet helemaal tot aan knooppunt 71 te wandelen!). Over het eerste gedeelte van deze Duitse Weg heb je daarstraks al eventjes in de andere richting gewandeld. De benaming ‘Duitse Weg’ herinnert aan de aanwezigheid van het Duitse leger in De Liereman tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het terrein diende als oefenzone voor de 12de SS-pantserdivisie. In het heidegebied aan de linkerzijde van de Duitse Weg (niet toegankelijk!) bevinden zich nog steeds de resten van oude loopgraven uit die periode.

De 'Duitse Weg' herinnert aan de oefeningen van het Duitse leger in De Liereman tijdens WOII

Je volgt de kaarsrechte Duitse Weg over een afstand van ongeveer 1,5 kilometer. Aan je linkerzijde passeer je nog een aantal heidevelden, rechts bevinden zich weiden en velden. Na ca. 1,5 kilometer bemerk je links een poortje met daarachter een afgebakend heideveld. Sla hier af naar links en ga door het poortje de heide op. Een informatiebordje vertelt je dat de beste beheerders van Landschap De Liereman geen mensen, maar… schapen zijn! De schapen worden ingezet om de heide regelmatig te begrazen: ze eten het gras tussen de heide op, zodat de heide de dominante plant blijft.

Ga door dit poortje een afgebakend heideveld in dat soms wordt begraasd door schapen

Als je het poortje bent gepasseerd, kun je eerst even links gaan kijken naar een heraangelegd ven. Dit heideven werd in zijn oorspronkelijke staat hersteld door Natuurpunt. Volg hierna het smalle wandelpad door het heidegebied, waarin ook veel brem voorkomt. De brem staat in de maanden mei en juni in bloei en draagt in die periode prachtige gele bloempjes. Ga opnieuw door een poortje en wandel verder naar knooppunt 34 in de Oude Bergstraat. Sla af naar rechts in de richting van knooppunt 35. Na ca. 250 meter ben je terug bij het Bezoekerscentrum, het begin- en eindpunt van deze heidewandeling in Landschap De Liereman.

Begraasd heideveld >Heidewandeling Landschap De Liereman
Het laatste heideveld dat je bezoekt op deze heidewandeling

Gerelateerde artikelen

Zin om nog meer te wandelen in Landschap De Liereman? Lees ook onze andere artikelen over dit unieke natuurgebied:

Wandeling in De Liereman Oud-Turnhout: uniek Kempisch landschap

De Liereman 5

Stoeberpad in De Liereman: natuurbeleving voor kinderen

De Liereman Stoeberpad

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Een reactie plaatsen

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) afgedrukt op papier te ontvangen?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 6 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij sturen het afgedrukte artikel via de post naar jou toe zodra we de betaling ontvangen hebben.

Wegens vakantie van de redactieleden van Even Op Stap is deze service momenteel niet beschikbaar. Vanaf zondag 10 april kunt u opnieuw gebruikmaken van deze service.

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) als pdf-bestand, zodat je het nadien zelf kunt afprinten?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 2,5 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij mailen het artikel als pdf-bestand naar jou zodra we de betaling ontvangen hebben.