Wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide te Postel

De Ronde Put en de Kommiezenheide vormen een zeer waardevol natuurgebied ten westen van de abdij van Postel. Tijdens deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide zie je de mooiste plekjes die dit ongerepte stukje natuur te bieden heeft. De wandeling begint en eindigt bij de abdij van Postel en is 8,1 kilometer lang.

Landschap Ronde Put en Kommiezenheide
Het ongerepte landschap bij de Ronde Put in Postel

Wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide: kostbaar natuurgebied in Postel

Ten westen van de abdij van Postel ligt een uitgestrekt en ongerept natuurgebied. Vroeger was dit een terrein met veel veenmoerassen, dat gedeeltelijk werd drooggelegd door de paters norbertijnen van de abdij. Bossen, heide, akkers en weilanden kwamen in de plaats. De Ronde Put was oorspronkelijk een van de vele moerputten in het gebied. Eeuwenlang werd er aan turfwinning gedaan. Tegenwoordig is de waterplas het leefgebied van tal van bijzondere vogelsoorten, reptielen en amfibieën.

Leefgebied de Ronde Put
De omgeving van de waterplas Ronde Put is het leefgebied van zeldzame diersoorten

De Kommiezenheide ligt ten zuiden van de waterplas Ronde Put. Sommige bossen in de Kommiezenheide zijn meer dan honderd jaar oud. Het terrein werd in 2018 aangekocht en opengesteld voor wandelaars. Voor deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide moet je de aangegeven wandelknooppunten volgen. Je kunt ook gebruikmaken van een gpx-bestand voor gps-navigatie en van een gedetailleerde wandelkaart, die je verder in dit artikel kunt downloaden.

Wandelkaart Ronde Put en Kommiezenheide

(Kaartgegevens: OpenStreetMap)

Vertrek- en eindpunt en wandelknooppunten

Vertrek- en eindpunt: wandelknooppunt 14 bij de abdij van Postel, Abdijlaan 16, Postel (Mol). Te volgen wandelknooppunten: 14 - 86 - 15 - 16 - 1 - 87 - 85 - 86 - 14

Coördinaten vertrek- en eindpunt

N: 51.287534° O: 5.189954°

Afstand

8,1 kilometer

Parkeren

Op de parking bij de abdij

Toegankelijkheid voor rolstoelen

De route is niet geschikt voor rolstoelen

Toegankelijkheid voor honden

Honden worden toegelaten op de wandelroute, mits aangelijnd

Openbare toiletten

Bij de abdij, achter Gasthof de Beiaard

Bezienswaardigheden

Abdij van Postel, natuurgebied bij de Ronde Put en Kommiezenheide

Eten en drinken

Gasthof De Beiaard (Abdijlaan 28, Postel) - Brasserie De Lindedreef (Abdijlaan 11, Postel) - Restaurant-taverne De Klothoeve (Eerselseweg 1, Postel)

Gpx- en pdf-bestanden van deze wandeling

Wie wil wandelen met gps-navigatie op smartphone of wandel-gps, kan hieronder het gpx-bestand van deze wandeling downloaden. Even Op Stap biedt ook twee pdf-bestanden aan met een gedetailleerde wandelkaart, evenals de tekst en afbeeldingen van dit artikel . Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone. Op de wandelkaart staan de knooppunten en de bezienswaardigheden duidelijk aangegeven.  Voor het gpx-bestand en de pdf-bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

De abdij van Postel: vertrek- en eindpunt van deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide

Je parkeert je wagen op de grote parking bij de abdij van Postel. Het vertrek- en eindpunt van deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide is wandelknooppunt 14, bij de weg voor het poortgebouw van de abdij. Uiteraard mag je niet nalaten om de abdij te bezoeken, waarvan de ‘roots’ teruggaan tot de twaalfde eeuw. Neem zeker een kijkje in de Sint-Niklaaskerk en de kruidentuin, waar onder meer ginseng wordt gekweekt. .

Kruidentuin abdij van Postel
De kruidentuin van de abdij van Postel

Bij de weg voor het poortgebouw van de abdij vind je knooppunt 14, waar je begint te wandelen in de richting van knooppunt 86. Je stapt eerst langs taverne Gasthof De Beiaard aan je rechterzijde en, een beetje verder, langs de parking aan je linkerzijde. Daar bevinden zich eveneens een aantal friet-, hamburger- en ijsjeskramen. In het weekeinde kan het hier erg druk zijn. De asfaltweg (Arendonkseweg) buigt naar rechts en loopt een eindje evenwijdig met de ringmuur rond de abdij.

Arendonkseweg: gemeenschappelijk gedeelte van veel wandelingen rond de abdij

Deze asfaltweg is een gemeenschappelijk gedeelte van veel wandel- en fietsroutes rond de abdij, en dat verklaart de drukte tijdens weekends en vakantiedagen. Links en rechts bevinden zich gemengde bossen met loof- en naaldbomen. Bij knooppunt 86 loop je rechtdoor naar knooppunt 15. Daar gaat de verharde weg over in een zandweg en wandel je verder naar knooppunt 16.

Hazelworm Wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide
Even Op Stap spotte deze hazelworm in de buurt van knooppunt 16

Voort langs weilanden, akkers en bossen

In de buurt van knooppunt 16 spotte Even Op Stap een dier dat zich niet zo vaak laat zien: een hazelworm. Naast de hazelworm (in feite geen worm, maar een ‘pootloze’ hagedis) leven bij de Ronde Put nog een heleboel andere reptielen en amfibieën, waaronder de levendbarende hagedis en de bruine en groene kikker. Bij knooppunt 16 ga je linksaf in de richting van knooppunt 1. Aan je rechterzijde zie je vooral naaldbossen, links passeer je weilanden, akkers en bossen.

Weilanden en akkers Wandeling langs de Ronde Put en Kommizenheide
Weilanden, akkers en bossen tussen knooppunt 16 en knooppunt 1

Deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide brengt je door een gebied dat al eeuwenlang door de mens wordt bewerkt. De paters norbertijnen begonnen al in de twaalfde eeuw met het droogleggen van de veenmoerassen, het winnen van turf en het ontginnen van de bossen. Heide, akkers en weilanden kwamen in de plaats. Later zouden sommige heidegebieden terug bebost worden (zoals de Kommiezenheide) en werd het gebied gebruikt voor de jacht.

Gerenoveerde hoeve tussen knooppunt 16 en knooppunt 1

Tussen knooppunt 16 en knooppunt 1 tref je een aantal boerderijen aan. Ongeveer 500 meter voor knooppunt 1 passeer je aan je linkerzijde een langgerekte gerenoveerde hoeve uit de tweede helft van de 19de eeuw. Heel het domein rond de abdij en de Ronde Put is door de eeuwen heen in het bezit geweest van slechts enkele grootgrondbezitters. Dit waren de norbertijnen van de abdij, maar later ook de adellijke familie De Broqueville en… het Belgisch koningshuis. Prins Karel, broer van koning Leopold III, verkocht het domein van de Ronde Put in 1962 aan particulieren. Tegenwoordig is het natuurreservaat eigendom van de Vlaamse overheid.

Poort Natuurreservaat De Ronde Put
Toegang tot het natuurreservaat van de Ronde Put bij knooppunt 1

Wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide: dwars door het natuurreservaat

Bij knooppunt 1 bemerk je links de toegang tot het natuurreservaat De Ronde Put. Het wandelpad richting knooppunt 87 loopt eerst kaarsrecht dwars door het domein. Op het infobord zie je een plattegrond van het gebied. Het natuurreservaat bestaat in feite uit twee delen: de Ronde Put (169 hectaren) en de Watering (72 hectaren), dat aan de andere zijde van het kanaal Dessel-Schoten ligt. Het beheer is in handen van het Agentschap Natuur en Bos

Wandelpad Wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide
Wandelpad langs bossen en graslanden

Aan je linkerzijde passeer je gemengde bossen met den en berk; rechts wandel je vooral langs vochtige graslanden. Na ca. 450 meter moet je rechts afslaan bij een vlonderpad. Je wandelt eerst over een open vlakte met waterplassen om daarna een gemengd bos te bereiken met dennen-, berken- en eikenbomen. Het bochtige pad brengt je bij knooppunt 87, aan de observatiehut van de Ronde Put.

Knuppelpad wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide
Volg dit vlonderpad om de Ronde Put te bereiken

Vogels spotten bij de Ronde Put

Een bezoek aan de observatiehut mag je zeker niet overslaan tijdens deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide. Via een vlonderpad bereik je de robuuste houten hut die een onbelemmerd uitzicht biedt op de uitgestrekte waterplas. Een zware schuifdeur biedt toegang tot de hut, die voorzien is van houten banken en kijkopeningen om urenlang vogels te observeren.

Observatiehut de Ronde Put
De observatiehut om vogels te spotten bij de Ronde Put

Vogelliefhebbers kunnen hier ongetwijfeld hun hart ophalen. Bij de Ronde Put werden onder meer volgende watervogels gespot: grote zilverreiger, blauwe reiger, fuut, meerkoet, dodaars, ijsvogel, waterhoen, grauwe gans, grote Canadese gans, tafeleend en wilde eend. De omgeving van de Ronde Put is ook het leefgebied van roofvogels als de buizerd, sperwer, havik, bruine kiekendief, boomvalk en torenvalk. Zangvogels komen eveneens voor, waaronder de wielewaal, blauwborst, kleine karekiet en rietgors.

Uitzicht observatiehut Ronde Put
Uitzicht op de Ronde Put vanuit de observatiehut

Verder naar de Kommiezenheide

Voorbij knooppunt 87 wandel je verder naar knooppunt 85. Onderweg passeer je vooral graslanden en een strook gemengd bos met berk, eik en den. Het Agentschap Natuur en Bos laat in de vochtige graslanden aanpassingswerken uitvoeren om het leefgebied van bepaalde soorten amfibieën, waaronder kikkers, padden en salamanders, te behouden en uit te breiden. Bij knooppunt 85 kom je bij de toegang tot de Kommiezenheide.

Toegang Kommiezenheide
De toegang tot de Kommiezenheide bij knooppunt 85

De Kommiezenheide is pas sinds 2018 opengesteld voor wandelaars. Dit oorspronkelijke heidegebied werd in de loop van de tijd terug bebost. De oudste bossen in de Kommiezenheide zijn meer dan honderd jaar oud. Bij knooppunt 85 wandel je in de richting van knooppunt 86. Het paadje loopt eerst tussen akkers en weilanden, nadien kom je in het bos terecht.

Bos Kommiezenheide
Gemengd bos in de Kommiezenheide

Je wandelt door een gemengd bos met den, spar en eik. Aan je linkerzijde passeer je een vijvertje en een woning. De route loopt voort door een mooie, kaarsrechte sparrendreef. Enkele jaren geleden veroorzaakte een schorskever massale sterfte onder de sparren- en lorkenbomen, zodat flink wat bomen gekapt moesten worden. Een eindje verder maken de sparrenbomen plaats voor schaduwrijke eikenbomen langs beide zijden van de dreef.

Sparrendreef Wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide
Kaarsrechte dreef onder sparrenbomen

Laatste deel van de wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide

Voordat je het laatste deel van deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide aanvat, kun je even verpozen op de robuuste houten bank aan je rechterzijde. Het Agentschap Natuur en Bos plaatste in totaal drie dergelijke banken langs het traject in de Kommiezenheide. Bij het kruispunt met een pad dat van de Ronde Put naar de rijksweg Retie-Postel loopt, wandel je rechtdoor richting knooppunt 86

Houten bank Kommiezenheide
Een van de drie robuuste houten zitbanken in de Kommiezenheide

Bemerk verderop de monumentale beukendreef die het wandelpad loodrecht kruist. Nog een eindje verder buigt het wandelpad haaks naar links. In de zomer stap je hier in de weldoende schaduw van loofbomen, vooral berk en zomereik. Aan je rechterzijde bevindt zich een gemengd loof- en naaldbos.

Het schaduwrijke wandelpad onder loofbomen, vooral berk en zomereik

De wandelroute maakt opnieuw een rechte hoek, ditmaal naar rechts. Het pad, geflankeerd door loofbomen, leidt naar knooppunt 86. Je komt weer op de geasfalteerde Arendonkseweg en gaat naar rechts, richting knooppunt 14. Zo bereik je terug de abdij van Postel, het vertrek- en eindpunt van deze wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide.

Download ons Postelpakket!

Zin om nog meer te wandelen of te fietsen rond de abdij van Postel? Download ons Postelpakket met volgende bestanden:

– tekst en afbeeldingen van alle artikels over wandelen en fietsen in Postel op deze website

gedetailleerde kaarten van de besproken wandel- en fietsroutes met weergave van wandel- en fietsknooppunten

– de gpx-bestanden voor gps-navigatie van alle wandelingen en fietstochten in Postel op deze website

– beschrijving van de abdij van Postel met plattegrond

Wij vragen voor het Postelpakket een bijdrage van 3,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Info

Wandeling langs de Ronde Put en Kommiezenheide: extra info

Bijkomende informatie over het natuurgebied in de omgeving van de Ronde Put en de Kommiezenheide vind je onder meer op volgende websites:

Gerelateerde onderwerpen

Lees ook onze andere artikels over Postel en omgeving!

Graag uw reactie over deze pagina!

Beste bezoeker van deze webpagina,

De redactie van Even Op Stap heeft deze pagina met zorg samengesteld. Maar… wij blijven ook maar mensen. Hebt u een fout ontdekt in de tekst? Is de beschrijving niet duidelijk? Zijn sommige attracties / gebouwen / wandelpaden niet meer toegankelijk? Laat het ons weten!

Uiteraard zijn alle suggesties voor nieuwe onderwerpen, daguitstapjes en wandelingen van harte welkom!

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) afgedrukt op papier te ontvangen?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 6 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij sturen het afgedrukte artikel via de post naar jou toe zodra we de betaling ontvangen hebben.

Wegens vakantie van de redactieleden van Even Op Stap is deze service momenteel niet beschikbaar. Vanaf zondag 10 april kunt u opnieuw gebruikmaken van deze service.

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) als pdf-bestand, zodat je het nadien zelf kunt afprinten?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 2,5 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij mailen het artikel als pdf-bestand naar jou zodra we de betaling ontvangen hebben.