Wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville: verlaten abdij

De ruïnes van de voormalige abdij van Villers zijn ronduit indrukwekkend. Ook wie weinig interesse heeft voor historische gebouwen of ruïnes, laat zich verrassen door de omvang, de uitgestrektheid en de architectuur van de vroegere abdijgebouwen. De site is niet voor niets uitgeroepen tot uitzonderlijk onroerend erfgoed van Wallonië. Tijdens de wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville zie je  niet alleen de vervallen abdij, maar ook het schitterende natuurschoon in de omgeving. Combineer deze wandeling van 10,7 kilometer met een bezoek aan de ruïnes van de abdij en maak er een onvergetelijke daguitstap van!

De ruïnes van de abdij van Villers-la-Ville behoren tot de indrukwekkendste in België

Wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville: vergane abdij te midden van fraai natuurschoon

Villers-la-Ville in de provincie Waals-Brabant is vooral bekend omwille van de imposante ruïnes van de voormalige abdij, waar jaarlijks meer dan honderdduizend toeristen naartoe trekken. In de omgeving van de abdijsite kun je echter ook aantrekkelijke wandelingen maken door schitterende natuurgebieden. Even Op Stap stelt hier een daguitstap voor waarbij je een bezoek aan de beroemde abdijruïnes combineert met een wandeling van 10,7 kilometer in de mooie omgeving.

Wandelkaart Wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville

Vertrek- en eindpunt

De wandeling vertrekt en eindigt bij het bezoekerscentrum van de ruïnes van de abdij van Villers, Rue de l'Abbaye 55, Villers-la-Ville

Coördinaten vertrek- en eindpunt

N: 50,588949° O: 4,529951°

Afstand

10,7 kilometer

Parkeren

Op de gratis parking bij het bezoekerscentrum

Toegankelijkheid voor rolstoelen

Niet geschikt voor rolstoelen. De route is op sommige plaatsen vrij steil. Drassige weg in de vallei van de Ry d'Hez.

Bezienswaardigheden

Ruïnes van de abdij van Villers, kerk van Villers-la-Ville, oude abdijmuur en toegangspoorten tot de abdij, natuurschoon en beversporen bij de Ry d'Hez, Bois de l'Hermitage, diverse kapellen

Eten en drinken

Taverne bij het bezoekerscentrum - brasserie-restaurant Le Chalet de la Forêt, Rue de Chevelipont 6, Genappe

Gpx- en pdf-bestanden van deze wandeling

Wie wil wandelen met gps-navigatie op smartphone of wandel-gps, kan hieronder het gpx-bestand van deze wandeling downloaden. Even Op Stap biedt ook twee pdf-bestanden aan met gedetailleerde wandelkaart en met de tekst en afbeeldingen van dit artikel. Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone. Voor het gpx-bestand en de twee pdf-bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Starten bij de ruïnes van de abdij van Villers

Waar kun je beter deze wandeling beginnen dan bij de ruïnes van de abdij? Parkeer je auto op de parking van het bezoekerscentrum. Dat bezoekerscentrum is overigens gevestigd in een bewaard gebleven bijgebouw van de abdij, het vroegere molengebouw met bakkerij. Aan de achterzijde van het bezoekerscentrum is nog steeds een waterrad in gebruik. Nadat je je tickets hebt gekocht, ga je eerst naar een uitzichtpunt op een heuvel en de voormalige kloostertuinen. Daarna loop je via een bruggetje, waar zich vroeger de apotheek van de abdij bevond, de Rue de l’Abbaye over en heb je toegang tot de ruïnes.

Bezoekerscentrum Villers-la-Ville
Het bezoekerscentrum met achteraan een taverne en heuvel met uitzichtpunt
Uitzicht op ruïnes abdij Villers-la-Ville
Uitzicht op de ruïnes van de abdij vanop de heuvel

Het grootste deel van de cisterciënzerabdij van Villers werd gebouwd in de periode 1190 tot 1267. De abdij werd in de eeuwen daarna verder uitgebreid en kwam tot grote bloei. Na de Franse Revolutie in 1789 moesten tal van abdijen en kloosters hun deuren sluiten. Dat was ook het geval voor de abdij van Villers. De kloosterlingen moesten op 11 december 1796 onder dwang van Frankrijk de abdij verlaten. De site werd openbaar verkocht, waarna veel gebouwen werden afgebroken om als bouwmateriaal te dienen. In 1855 legde men dwars over het terrein de spoorlijn Charleroi – Ottignies aan. Opnieuw gingen veel waardevolle historische abdijbouwwerken tegen de vlakte.

Spoorlijn ruïnes Villers-la-Ville
In 1855 werd over het abdijterrein de spoorlijn Charleroi-Ottignies aangelegd

In 1893 kocht de Belgische Staat het voormalige abdijdomein. De ruïnes worden sindsdien beschermd tegen verdere aftakeling. De belangrijkste blikvangers zijn de abdijkerk, het paleis van de abt met bijhorende tuinen en de brede trap naar de terrastuinen. Vergeet ook niet om de opvallende kruisgewelven van het voormalige gastenverblijf, later omgevormd tot brouwerij, te bekijken.

Abdijkerk wandeling ruïnes Villers-la-Ville
Ruïne van de abdijkerk: belangrijkste blikvanger op het domein
Interieur abdijkerk ruïnes van Villers-la-Ville
Interieur van de kerk: 94 meter lang met gewelven tot 23 meter hoog

De bouw van de abdijkerk begon op het einde van de twaalfde eeuw, oorspronkelijk in romaanse stijl. In de loop van de dertiende eeuw werd de kerk verder afgewerkt in gotische stijl. Ook uit de dertiende eeuw stamt het gastenverblijf, dat in de zestiende eeuw werd verbouwd tot brouwerij. Het paleis van de abt met bijhorende tuinen dateert uit de achttiende eeuw.

De tuinen bij het voormalige paleis van de abt
Trap naar terrastuinen ruïnes Villers-la-Ville
De brede trap tussen de terrasvormige tuinen
Interieur werkplaatsen ruïnes abdij Villers-la-Ville
Het interieur van het gastenverblijf, later brouwerij, met kruisgewelven

Langs de Naamsepoort naar het centrum van Villers-la-Ville

De wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville kun je uiteraard uitvoeren voor of na je bezoek aan de abdijsite. Volg de straat Rue de l’Abbaye in de richting van de spoorweg en loop onder de spoorwegbrug door. De twee gebouwen aan je rechterzijde, waar de spoorweg in het midden door loopt, waren oorspronkelijk één abdijgebouw. Bij het aanleggen van de spoorweg in 1855 werd dit gebouw letterlijk in twee stukken gesplitst.

De spoorweg splitst dit oorspronkelijke abdijgebouw in twee stukken

Ongeveer honderd meter voorbij de spoorwegbrug loop je door de ruïne van de Naamsepoort (Porte de Namur), een van de oorspronkelijke abdijpoorten. Sla het eerstvolgende paadje aan je rechterzijde in (Sentier 46), dat steil omhoog het bos in loopt. Rechts zie je de abdijmuur die eeuwenlang de bloeiende abdij omringende. Blijf het bospad volgen tot je aan de verharde weg Boulevard Neuf komt, die je naar links volgt. Bij de volgende linkse bocht sla je rechts af, in de Sentier Pêtre. Na zo’n twintig meter ga je alweer naar rechts en daal je een steil pad af tussen twee huizen, genaamd ‘Tienne de Lune’.

Tienne de Lune Villers-la-Ville
Het smalle en steile paadje Tienne de Lune

Het steile paadje eindigt op een verharde weg, waar je naar links gaat. Steek het kruispunt met de Rue de Bourgeois over en volg het pad ‘Sentier de Nautrive’. Je passeert een pittoresk vijvertje en bereikt de straat Rue de Mellery. Ga naar rechts en steek de spoorweg over. Aan je linkerzijde zie je de treinhalte van Villers-la-Ville (geen station, alleen twee perrons). Wandelaars die de trein nemen naar Villers-la-Ville, kunnen de wandeling op deze plaats aanvatten.

Treinhalte Villers-la-Ville wandeling rond de ruïnes
De treinhalte van Villers-la-Ville: geen station, alleen twee perrons

Van het centrum van Villers-la-Ville naar Les Quatre Chênes

De wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville leidt je verder naar het dorpscentrum en de kerk. Volg de Rue de Mellery tot aan het T-kruispunt met de N275, ga naar rechts (Place des Combattants) en neem de eerste straat links richting kerk (Rue de Sart). Een eindje verder ga je rechts de trappen op naar de neoromaanse dorpskerk van Villers-la-Ville (Église Notre-Dame de la Visitation). Let op het merkwaardige halfronde torentje dat tegen de gevel van de grote toren gebouwd is.

De dorpskerk van Villers-la-Ville met halfrond torentje tegen de grote toren

Wandel links rond de kerk  en sla vervolgens, rechts naast het huis met nummer 22, de straat Rue Jules Tarlier in. Je passeert een eindje verder de gemeentelijke basisschool van Villers-la-Ville. De straat wordt een smaller pad, dat je blijft volgen tot net voorbij een oude hoeve. Daar ga je haaks naar links en volg je het onverharde pad ‘Sentier du Champ Gérard’ (Sentier 32) in de richting van ‘4 Chênes’.

Sentier du Champ Gérard Villers-la-Ville
Vlak achter de oude hoeve volg je de 'Sentier du Champ Gérard' naar '4 Chênes'

Je laat de bewoonde wereld achter jou en loopt verder door een heuvelachtig landschap met velden, weiden en bossen. Er zijn meerdere wandelpaden die elkaar kruisen; let erop dat je steeds de wegwijzers naar ‘4 Chênes’ blijft volgen! Je wandelt achtereenvolgens over Sentier 32, Chemin 16 en Chemin 2. Met het gpx-bestand of met de gedetailleerde wandelkaart die je van deze website kunt downloaden, is er weinig kans dat je verkeerd loopt.

Ruïnes Villers-la-Ville wandelpad 4 Chêness
Bij kruising van wandelpaden blijf je richting '4 Chênes' volgen

Op de locatie ‘4 Chênes‘ of ‘Les Quatre Chênes‘ markeren vier grote eikenbomen het kruispunt van vier onverharde wegen. Vlakbij vind je ook een zitbank en klein veldkapelletje, het ‘Oratoire Sainte-Marie Médiatrice‘. Dit kapelletje werd opgericht in 1975 ter gelegenheid van het Heilig Jaar. Het werd sindsdien al verschillende malen gevandaliseerd. Op dit punt heb je ongeveer vier kilometer gewandeld; een ideale locatie om even een pauze te nemen!

4 Chênes Villers-la-Ville
4 Chênes: vier eikenbomen bij kruispunt van onverharde wegen
Oratoire de Sainte-Marie Médiatrice Villers-la-Ville
Veldkapelletje bij '4 Chênes'

Bij Vakantieveilingen.be worden tickets geveild voor de leukste pretparken en dierentuinen. Bied mee en plan meteen jouw dagje weg!

Wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville: naar de oude abdijmuur

Ga bij het kruispunt van 4 Chênes naar rechts in de Drève des Quatre Chênes om de wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville voort te zetten. Op deze onverharde weg (sommige stukken een kasseiweg) kom je aan je rechterzijde twee kapellen tegen. Eerst wandel je langs de  ‘Chapelle Notre Dame‘, een eindje verder passeer je de ‘Chapelle Sainte Apolline‘, een kapel gewijd aan de heilige Apollonia. Nog wat verderop doemt aan je rechterkant de oude abdijmuur op, die het domein van de vroegere abdijboerderij omsloot.

Kapel H. Apollonia Villers-la-Ville
Kapel van de H. Apollonia
De oude abdijmuur is nog steeds in gebruik als omheining

Een gedeelte van het terrein van de vroegere abdijboerderij is nu privébezit. De abdijmuur en een belangrijke toegangspoort, de Porte de Nivelles (Nijvelsepoort), werden opgeknapt en zijn nog steeds in (privé-)gebruik. De Porte de Nivelles dateert uit het jaar 1734. Bemerk rechts van de houten poort verticale sleuven in de stenen muur. Deze kon men gebruiken als schietgaten voor de verdediging van de abdij. Ongeveer honderd meter verder is er nog een tweede opening in de abdijmuur, afgesloten met een hek, die er later aan toe is gevoegd.

Porte de Nivelles Wandeling ruïnes Villers-la-Ville
Porte de Nivelles (Nijvelsepoort) met verticale schietsleuven rechts in de muur

Blijf de Drève des Quatre Chênes volgen tot je aan het kruispunt van de weg Bois d’Hez met de Rue de l’Abbaye komt. Links zie je brasserie-restaurant ‘Le Chalet de la Forêt’, rechts kijk je op de oude abdijmuur met daarachter de ruïnes van de vergane abdij. Bemerk in de abdijmuur recht tegenover Le Chalet de la Forêt twee dichtgemetselde bogen. Deze vormden eeuwen geleden de westelijke toegangspoort tot de abdij, de Porte de Bruxelles (Brusselsepoort). Steek het kruispunt over en sla net voorbij Le Chalet de la Forêt linksaf een bospad in.

Brasserie-restaurant Le Chalet de la Forêt ruïnes abdij Villers-la-Ville
Net voorbij brasserie-restaurant Le Chalet de la Forêt sla je links een bospad in

Door dichte bossen naar de bevers van de Ry d’Hez

De wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville loopt verder door dichte bossen naar het riviertje Ry d’Hez, waar een groep bevers leeft. Het bospad loopt eerst steil omhoog. Na ca. honderd meter krijg je aan je rechterzijde, tussen de takken en bladeren van de loofbomen door, een fraai uitzicht over de ruïnes. Blijf het pad (Chemin 85), dat wordt aangegeven met de bordjes ‘Sentier touristique’, volgen door bossen met loof- en naaldbomen.

Bospad Wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville
Pad door dichte bossen naar het riviertje Ry d'Hez

Je daalt af naar de vallei van het beekje Ry d’Hez. De Ry d’Hez is een zijriviertje van La Thyle, een rivier die ook door het domein van de voormalige abdij stroomt. Na zware regenval kan het in de vallei heel drassig zijn. Goede waterdichte wandelschoenen zijn hier onmisbaar! De bevers, die dammen bouwen in het riviertje, zorgen er overigens voor dat het waterpeil van de Ry d’Hez op sommige plaatsen nog wat hoger komt te staan.

Informatiebord bevers Ry d'Hez
Informatiebord over de bevers. Neem het wandelpad rechts van dit bord

Aangekomen bij het beekje zie je een informatiebord over de bevers die hier leven. Neem bij het bord het wandelpad naar rechts (Sentier 83T). Opgelet: je steekt de Ry d’Hez nergens over, maar volgt het moerassige pad met het beekje aan je linkerzijde. Hier en daar zie je op boomstammen de knaagsporen van bevers. De dieren maken met doorgeknaagde en omgevallen boomstammen dammetjes in het beekje. Bij een Y-splitsing volg je het pad naar rechts (Sentier 80, dus NIET links over het bruggetje) en verlaat je de vallei.

Ry d'Hez Wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville
Het riviertje Ry d'Hez, waarin bevers op sommige plaatsen dammen bouwen

Het wandelpad wordt smaller en loopt vervolgens steil omhoog, eerst nog onder loofbomen maar daarna door weilanden. Vlak voor je bij de bewoonde wereld komt, staat er een zitbank aan je rechterzijde waar je even kunt uitrusten en genieten van het prachtige uitzicht over de vallei. Het pad komt uit op de verharde weg Rue du Ghête, waar je naar rechts gaat. Je blijft de Rue du Ghête volgen. De weg eindigt op een onverhard bospad (Chemin 6), waar je gewoon rechtdoor gaat langs velden en bossen, tot je aan verkeersweg N275 komt.

Het wandelpad tussen Rue du Ghête en de N275

Op zoek naar een vakantiehuisje in de Ardennen?

Laatste stuk van de wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville: door het Bois de l’Hermitage

Vanaf de verkeersweg N275 begin je aan het laatste stuk van deze wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville. Bij de N275 ga je ongeveer 80 meter naar links, je steekt de straat over en wandelt de weg Rue Basse Heuval in. Deze kasseiweg leidt je langs een aantal woningen en een bruggetje over de rivier La Thyle. Voorbij het bruggetje wandel je voort op een onverhard pad, eerst langs een vijver aan je rechterzijde en dan onder de spoorwegbrug door.

Het wandelpad loopt langs een vijver en onder de spoorwegbrug

Zo kom je terecht in de vallei van het beekje Ry de l’Hermitage. Het beekje stroomt aan je linkerzijde. Het wandelpad (Chemin 29) loopt vrij steil naar boven in een loofbos. Bij een Y-splitsing blijf je het rechtse pad volgen (Chemin 29). Dit pad, waar je weer het bordje ‘Sentier touristique’ ziet, buigt af naar rechts en verwijdert zich van het riviertje. Je loopt nu door het bos ‘Bois de l’Hermitage‘. Het bos en het beekje kregen hun naam door een kluizenaarswoning (hermitage = kluizenaarschap) die hier in het begin van de 18de eeuw stond.

Bois de l'Hermitage ruïnes van Villers-la-Ville
Wandelpad door het Bois de l'Hermitage met bordje 'Sentier touristique'

Het pad stijgt tot een punt waar zes boswegen stervormig samenkomen. Hier staan enkele zitbanken waar je even kunt uitrusten. Om de wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville voort te zetten, ga je gewoon rechtdoor. De wandelweg daalt nu sterk, tot je aan de kasseiweg Rue de l’Abbaye komt. Op dit kruispunt zie je aan je linkerzijde een kapel, de ‘Chapelle Notre Dame des Affligés‘ (kapel van Onze Lieve Vrouw van de Bedroefden).

Chapelle Notre Dame des Affligés Villers-la-Ville
Chapelle Notre Dame des Affligés (kapel van Onze Lieve Vrouw van de Bedroefden)

Een officier die op weg was naar het slagveld, beloofde dat hij een kapel zou laten bouwen als hij de veldslag overleefde. Dit gebeurde, en de officier vestigde zich als kluizenaar in het bos bij de abdij van Villers. Hij moest vele jaren bedelen om het geld bijeen te krijgen voor de bouw van een kapel, die er uiteindelijk kwam in het jaar 1731. Ga naar rechts de Rue de l’Abbaye in, passeer de Naamsepoort en wandel terug naar de parking bij het bezoekerscentrum, het start- en eindpunt van deze wandeling.

Info

Extra info over deze wandeling rond de ruïnes van Villers-la-Ville

Meer informatie over de bezienswaardigheden op deze wandeling is onder meer te vinden op onderstaande websites:

Gerelateerde onderwerpen

Lees ook ons artikel over wandelen rond de burcht van Montaigle:

Graag uw reactie over deze pagina!

Beste bezoeker van deze webpagina,

De redactie van Even Op Stap heeft deze pagina met zorg samengesteld. Maar… wij blijven ook maar mensen. Hebt u een fout ontdekt in de tekst? Is de beschrijving niet duidelijk? Zijn sommige attracties / gebouwen / wandelpaden niet meer toegankelijk? Laat het ons weten!

Uiteraard zijn alle suggesties voor nieuwe onderwerpen, daguitstapjes en wandelingen van harte welkom!

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) afgedrukt op papier te ontvangen?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 6 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij sturen het afgedrukte artikel via de post naar jou toe zodra we de betaling ontvangen hebben.

Wegens vakantie van de redactieleden van Even Op Stap is deze service momenteel niet beschikbaar. Vanaf zondag 10 april kunt u opnieuw gebruikmaken van deze service.

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) als pdf-bestand, zodat je het nadien zelf kunt afprinten?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 2,5 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij mailen het artikel als pdf-bestand naar jou zodra we de betaling ontvangen hebben.