Wandeling in het Meerdaalwoud: langs eeuwenoude loofbomen

Het Meerdaalwoud ten zuiden van Leuven vormt samen met het Heverleebos en het Egenhovenbos het grootste gemengde loofbos in Vlaanderen. Deze aantrekkelijke wandeling in het Meerdaalwoud is 13,2 kilometer lang. Je komt langs de grootste eiken- en beukenbomen in dit uitgestrekte woud en passeert tal van markante plekjes in de koele schaduw van indrukwekkende eeuwenoude loofbomen.

Loofbomen wandeling Meerdaalwoud
Schaduwrijke loofbomen in het uitgestrekte Meerdaalwoud

Wandeling in het Meerdaalwoud: door de kaarsrechte dreven van een kolossaal bos

Je kunt er haast in blijven wandelen, in dit enorme loofbos dat de benaming ‘woud’ meer dan waard is. Voeg het Meerdaalwoud samen met het naburige Heverleebos en Egenhovebos, en je krijgt het grootste gemengde loofbos op Vlaams grondgebied. Het Meerdaalwoud beslaat zo’n 1255 hectaren, gelegen op ca. acht kilometer ten zuiden van het centrum van Leuven. Het bevindt zich op het grondgebied van de Vlaamse gemeenten Bierbeek en Oud-Heverlee, met de deelgemeenten Haasrode, Blanden, Vaalbeek en Sint-Joris-Weert. Het zuidelijkste deel ligt op Waals grondgebied, in de deelgemeenten Nethen en Hamme-Mille.

Loofbomen Meerdaalwoud
Het Meerdaalwoud was eeuwenlang jachtgebied van adellijke families

Eeuwenlang was het Meerdaalwoud het jachtdomein van machtige adellijke families. Vanaf 1612 waren de hertogen van Arenberg de eigenaars van het woud. Na de Eerste Wereldoorlog kwam het woud in handen van de Belgische Staat en later van het Vlaams en het Waals Gewest. Het Agentschap voor Natuur en Bos staat tegenwoordig in voor het natuurbeheer in het Vlaamse gedeelte van het Meerdaalwoud. Het woud bestaat uit gemengd bos, met overwegend loofbomen (vooral beuk en eik) maar ook naaldbomen (vooral grove den). Wandelaars beschikken er over meer dan honderd kilometer aan wandelpaden, maar ook fietsers, mountainbikers en ruiters zijn welkom in het Meerdaalwoud.

Wandelkaart wandeling in het Meerdaalwoud

Parkeren

Op de parking van onthaalzone De Speelberg

Toegankelijkheid voor rolstoelen

Deze wandeling in het Meerdaalwoud is niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Er is wel een speciaal rolstoelwandelpad van 4,3 kilometer dat vertrekt vanaf onthaalzone De Speelberg.

Bezienswaardigheden

Observatieplatform, vleermuisbunkers, Vlaams Houtpark, Dikke Beuk, Stenen Tafel, Tomberg, ecoduct De Warande, Sint-Theresiakapel, Dikke Eik, Kanselierdreef, Warandevijver, Tiense Groef, Speelbos Everzwijnbad, Pad van Ad

Eten en drinken

Meerdere horecazaken nabij het recreatiepark Zoet Water in Oud-Heverlee, Maurits Noëstraat 15

Gpx- en pdf-bestanden van deze wandeling in het Meerdaalwoud

Raak de weg niet kwijt in het Meerdaalwoud! Wie wil wandelen met gps-navigatie op smartphone of wandel-gps, kan hieronder het gpx-bestand van deze wandeling downloaden. Even Op Stap biedt ook twee pdf-bestanden aan met een gedetailleerde wandelkaart en de tekst en afbeeldingen van dit artikel. Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone. Voor het gpx-bestand en de twee pdf-bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Onthaalzone De Speelberg: startpunt van de wandeling in het Meerdaalwoud

Deze wandeling in het Meerdaalwoud vertrekt bij de onthaalzone De Speelberg, op het grondgebied van Sint-Joris-Weert. Je kunt er je auto parkeren en je vindt er picknicktafels en toiletten. Speelzone ‘Het Everzwijnbad’ is ook vlakbij; op het einde van deze wandeling loop je er overigens langs. Wie met de trein komt, stapt uit in het station van Sint-Joris-Weert en moet nog ca. 1,2 kilometer wandelen om onthaalzone De Speelberg te bereiken. Deze wandeling in het Meerdaalwoud is geen knooppuntenwandeling, maar in de tekst worden de aanwezige wandelknooppunten wel vermeld om je beter te kunnen oriënteren.

De Speelberg Wandeling in het Meerdaalwoud
Onthaalzone De Speelberg

Van De Speelberg naar de Dikke Beuk

Hondenlosloopzone

Vanaf onthaalzone De Speelberg (knooppunt 108) wandel je langs de verharde Weertse Dreef in de richting van knooppunt 132. Let op: de Weertse Dreef is opengesteld voor autoverkeer! Bij knooppunt 132 sla je linksaf de Herculesdreef in naar knooppunt 133. De Herculesdreef is een autovrije weg omzoomd door indrukwekkende beukenbomen. Wie zijn trouwe viervoeter heeft meegebracht, kan terecht in de grote hondenlosloopzone aan de rechterzijde van de dreef. In deze omheinde zone met gemengd bos, zes hectaren groot, mogen honden vrij rondlopen.

Herculesdreef Meerdaalwoud Wandeling
De Herculesdreef met rechts de hondenlosloopzone

Observatieplateau

Bij knooppunt 133 ga je rechtsaf (richting knooppunt 125) naar de Everzwijnbaddreef, een kaarsrechte dreef met aan weerszijden overwegend beuken- en berkenbomen. Het gebied ten noorden en ten zuiden van de dreef is voormalig militair domein. Het werd in 2010 aangekocht door de Vlaamse Overheid. In het noordelijke deel streeft men naar een gemengd inheems loofbos. Het natuurbeheer in het zuidelijke deel is gericht op een afwisseling van bos en open plekken, waar begrazing wordt toegepast. Zo krijgt ook de heide een kans om te groeien op de open plekken. Hier en daar zie je nog bunkers langs de kant van de weg, die tegenwoordig een perfect verblijf vormen voor vleermuizen.

Everzwijnbaddreef Wandeling in het Meerdaalwoud
De Everzwijnbaddreef loopt door voormalig militair domien

Zo’n 500 meter verder zie je rechts een paadje dat leidt naar een rolstoeltoegankelijk observatieplatform. Vanaf het platform kun je door kijkgaten de fauna en flora van de gecreëerde graslanden en heidegebieden in het bos observeren.

Rolstoeltoegankelijk observatieplatform
Open plekken in het bos Meerdaalwoud wandeling
Een blik op open plekken in het bos bij het observatieplatform

Houtverkoop in het Vlaams Houtpark

Zet na je bezoek aan het observatieplatform jouw wandeling in het Meerdaalwoud voort langs de Everzwijnbaddreef richting knooppunt 125. Naar het einde van de dreef toe zie je links en rechts boomstammen op de grond liggen. Dit is het zogenaamde Vlaams Houtpark. De gekapte bomen worden te koop aangeboden aan de houtindustrie. Om het bos voortdurend te verjongen worden er in opdracht van het Agentschap Natuur en Bos oude bomen gekapt in het Meerdaalwoud en in andere bossen in de regio. Zo krijgen jonge bomen voldoende licht en ruimte om te groeien.

Vlaams Houtpark Meerdaalwoud wandeling
Gekapte boomstammen in het Vlaams Houtpark

Kwartier Meerdaal

Bij knooppunt 125 kom je aan de rand van een militair domein dat nog steeds door het leger wordt gebruikt: het Kwartier Meerdaal. De militaire Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) is hier gehuisvest. Ga hier naar rechts, tot aan knooppunt 110. Bij dit knooppunt, dat net voorbij de rand van het militair domein ligt, sla je linksaf. Je loopt door een bos met hoge ranke dennenbomen en een ondergroei van varens. Bij het eerste wandelpad aan je rechterzijde, de Grezweg, sla je rechtsaf richting knooppunt 127. Na 200 meter steek je de Weertse Dreef over en wandel je nog zo’n 250 meter verder over de Grezweg, tot je aan je linkerzijde een paadje naar de Dikke Beuk ziet.

Dennenbos Meerdaalwoud wandeling
Bos met hoge ranke dennenbomen en varens

De Dikke Beuk

De dikste beukenboom die je op je wandeling in het Meerdaalwoud zult aantreffen, bevindt zich hier in het bos. Volg het smalle bospaadje dat ca. 70 meter verder eindigt bij de Dikke Beuk. Deze boom is zo’n 200 jaar oud. In 2019 bedroeg de omtrek van de stam op 1,5 meter hoogte 4,88 meter. De boom was op dat ogenblik ca. 38 meter hoog.

De Dikke Beuk: ongeveer 38 meter hoog

Wandeling in het Meerdaalwoud: na de Dikke Beuk voort naar de Dikke Eik

Stenen Tafel

Na je bezoek aan de Dikke Beuk wandel je nog zo’n honderd meter voort over de Grezweg. Daar sla je linksaf een bospad in (je wandelt dus NIET tot knooppunt 127!!!). Zo’n honderd meter verder, bij een eerste splitsing, neem je het rechtse pad (het linkse loopt dood bij een observatiehut). Zo’n 50 meter verder kom je weer aan een splitsing, waar je ditmaal het linkse pad neemt, richting Stenen Tafel. Het loofbos links en rechts van jou bestaat vooral uit beuk, esdoorn en eik.

Stenen Tafel Meerdaalwoud Wandeling
De Stenen Tafel aan de Prosperdreef

Het bospad komt uit op de Prosperdreef, waar je aan de overzijde van de dreef de Stenen Tafel ziet. Het is een ideale picknickplaats voor wie van het vele wandelen honger en dorst heeft gekregen. De zitbanken zijn van hout, maar de tafel bestaat uit een massief steenblok. Naar verluidt is het stenen tafelblad het restant van een voormalige brug. Neem het wandelpad langs de Stenen Tafel, dat dertig meter verder splitst naar links en rechts. Kies bij deze splitsing het linkse wandelpad, dat je naar knooppunt 111 en de Tomberg leidt.

Tomberg Wandeling in het Meerdaalwoud
De Tomberg: een van de hoogste heuvels in het Meerdaalwoud

Tomberg

Knooppunt 111 bevindt zich net ten noorden van de Tomberg, de op een na hoogste heuvel in het Meerdaalwoud. Kies bij knooppunt 111 het pad dat naar rechts loopt over de top van de heuvel, in de richting van knooppunt 758. De Tomberg is 102,5 meter hoog. In het begin van de twintigste eeuw werden er tal van vuurstenen gebruiksvoorwerpen uit de steentijd gevonden. Het is ook bekend dat er in de zestiende eeuw een gebouwtje stond op de Tomberg, waarin recht werd gesproken. Op het houten zitbankje rond de stam van een loofboom kun je even uitrusten en genieten van het uitzicht.

Zitbankje rond de stam van een loofboom op de Tomberg

Ecoduct De Warande en Sint-Theresiakapel

Je zet de wandeling in het Meerdaalwoud voort vanaf de top van de Tomberg, waarbij je het pad rechtdoor blijft volgen en de heuvel terug afdaalt. Bij de T-kruising aan de voet van de heuvel ga je eerst rechtsaf, om na 170 meter scherp links af te slaan. Het pad loopt door een gemengd bos. Ongeveer 350 meter verder kom je bij het kruispunt met de Kleine Dreef, waar je rechtdoor gaat. Na 300 meter bereik je het kruispunt met de Walendreef. Hier sla je linksaf en volg je de Walendreef over een afstand van 300 meter, tot aan de drukke Naamsesteenweg.

Walendreef Meerdaalwoud wandeling
Via de Walendreef ga je richting Naamsesteenweg

Het Meerdaalwoud wordt doorkruist door twee verkeerswegen. De vrij smalle Weertsedreef / Sint-Joris-Weerstraat verbindt Sint-Joris-Weert met Mollendaal. De veel drukkere Naamsesteenweg (N25) loopt van Blanden naar Hamme-Mille. Over de Naamsesteenweg werden twee ecoducten gebouwd, waarover dieren ongehinderd kunnen oversteken van het ene bosgedeelte naar het andere. Als je bij het kruispunt van de Walendreef met de Naamsesteenweg even naar rechts kijkt, zie je vlakbij het ecoduct De Warande, dat het allereerste ecoduct in Vlaanderen was.

Ecoduct De Warande over de Naamsesteenweg

Steek de Naamsesteenweg over (voorzichtig, want dit is een vrij drukke verkeersweg!) en ga rechtdoor langs de Walendreef. Dit gedeelte van het Meerdaalwoud, ten oosten van de Naamsesteenweg, wordt ook wel het Mollendaalbos genoemd. Onmiddellijk na het oversteken zie je aan je rechterzijde de Sint-Theresiakapel. Deze kapel werd in 1930 gebouwd in opdracht van de familie Vander Elst uit Blanden. De onverwachte genezing van een dochtertje van het gezin (Thérèse) was de aanleiding voor het oprichten van de kapel.

Sint-Theresiakapel Wandeling in het Meerdaalwoud
De Sint-Theresiakapel bij het kruispunt van de Naamsesteenweg met de Walendreef

Wandeling in het Meerdaalwoud langs de Dikke Eik

De Walendreef bestaat hier uit een kasseiweg die kaarsrecht door het loofbos loopt, met als voornaamste boomsoorten beuk, eik en esdoorn. Bij de kruising met de Eleonoredreef ga je rechtdoor. Bemerk de wilde bosanemonen op de bodem van het bos, die in de bloeiperiode (half maart tot eind april) schitterende witte bloemtapijten vormen. Lees hierover meer in ons artikel ‘Wandeling langs bosanemonen en speenkruid in het Mollendaalbos‘.

Bosanemonen Meerdaalwoud Wandeling
Bodem bedekt met bosanemonen

Zo’n 170 meter voorbij de Eleonoredreef sla je rechtsaf naar de Dikke Eikdreef. Volg de Dikke Eikdreef over een afstand van ca. 650 meter, tot aan de kruising met de Kanselierdreef. Hier sta je oog in oog met de allerdikste eikenboom uit het Meerdaalwoud: de ‘Dikke Eik‘. De boom heeft de respectabele leeftijd van ca. 350 jaar. Hij begon te groeien in de tweede helft van de 17de eeuw! In 2006 bedroeg de omtrek van de stam 530 centimeter, en deze omtrek neemt elk jaar met minstens 1,6 centimeter toe.

Dikke Eik Wandeling in het Meerdaalwoud
De Dikke Eik: stamomtrek van meer dan vijf meter

Wandeling in het Meerdaalwoud voortzetten langs de taalgrens

Kanselierdreef

Je bevindt je nu bij de zuidrand van het Meerdaalwoud, dicht bij de grens tussen Vlaanderen en Wallonië. Vanuit de Dikke Eikdreef sla je bij de Dikke Eik rechtsaf naar de Kanselierdreef, in de richting van knooppunt 757. De Kanselierdreef wordt door veel wandelaars beschouwd als de mooiste bosdreef in het Meerdaalwoud. De dreef, aangelegd rond 1865, wordt omzoomd door indrukwekkende beuken die meer dan 40 meter hoog zijn en meer dan 150 jaar oud. Op de bosbodem bloeien begin april de witte bosanemonen samen met de blauwpaarse maagdenpalm.

Kanselierdreef Meerdaalwoud
De Kanselierdreef, omzoomd door indrukwekkende beukenbomen

Naar de Warandevijver

Bij knooppunt 757 ga je rechtdoor. Je blijft de Kanselierdreef volgen richting knooppunt 758. Na ongeveer 300 meter negeer je het pad links en blijf je de weg volgen in een flauwe bocht naar rechts. Nog eens 150 meter verder kom je bij een Y-splitsing en de grens tussen Vlaanderen en Wallonië. Neem het wandelpad links, de Première Drève, nog steeds richting knooppunt 758. Je steekt de Naamsesteenweg, die op Waals grondgebied de Chaussée de Louvain heet, terug over. Blijf nog ca. 600 meter rechtdoor wandelen over de Première Drève in de schaduw van hoge loofbomen. Sla dan haaks af naar rechts, naar knooppunt 758.

De Première Drève op Waals grondgebied

Vlak voordat je knooppunt 758 en de Warandevijver bereikt, passeer je opnieuw de grens tussen Vlaanderen en Wallonië en kom je terug op Vlaams grondgebied. De Warandevijver aan je rechterzijde is geen natuurlijke poel, maar een aangelegde vijver die er kwam in opdracht van de Hertog van Arenberg, zo’n 300 jaar geleden. De benaming ‘Warande’ verwijst naar een jachtgebied. In die tijd was het Meerdaalwoud het jachtdomein van de hertogen van Arenberg.

Warandevijver Meerdaalwoud
De Warandevijver

Laatste deel van de wandeling in het Meerdaalwoud: Tiense Groef en het Speelbos

Bij de Warandevijver begint het laatste deel van deze wandeling in het Meerdaalwoud. Vanaf knooppunt 758 ga je rechtdoor naar de Warandedreef (dus NIET richting knooppunt 128 of 111!). Na zo’n 500 meter kruist de Warandedreef met de Kromme Dreef, waar je gewoon rechtdoor blijft gaan. Links en rechts staat er vooral eik en esdoorn, waarvan sommige bomen sterk zijn begroeid met klimop. Bij de kruising met de Walendreef sla je linksaf en volg je de Walendreef over een afstand van ca. 500 meter richting knooppunt 129. Net voorbij de kruising passeer je de Tiense Groef.

Tiense Groef
De Tiense Groef: oude greppel in het landschap

De Tiense Groef is een soort oude greppel die vanaf de Naamsesteenweg (ter hoogte van het ecoduct) richting Sint-Joris-Weert loopt en dus een flink stuk van het Meerdaalwoud doorkruist. Archeologen breken nog steeds hun hoofd over dit ‘litteken’ in het boslandschap. Vermoedelijk is de Tiense Groef het restant van een Gallo-Romeinse weg die naar de historische handelsnederzetting Tienen liep.

Tiense Groef Meerdaalwoud
Tiense Groef: inzinking in het landschap van drie meter breed

Langs weerszijden van de Tiense Groef vonden archeologen resten van grafheuvels. Op één plaats trof men sporen van bewoning aan. De Tiense Groef ziet er tegenwoordig uit als een ‘inzinking’ in het bos van zo’n drie meter breed. In de winter, als er weinig gebladerte is, is de greppel het best zichtbaar. Ga verder langs de Walendreef door een loofbos met eik, beuk en esdoorn. Hier en daar zie je opvallende bomen die volledig begroeid zijn met klimop. Bij de kruising met de Grezweg sla je rechtsaf richting knooppunt 127. De weg is omzoomd met indrukwekkende beukenbomen.

Grezweg Meerdaalwoud
De Grezweg met opvallend hoge beukenbomen

Speelbos Everzwijnbad

Bij knooppunt 127 ga je linksaf naar de Kleine Dreef, richting knooppunt 109. Links en rechts zie je weer loofbos met vooral beuk, esdoorn en eik. Het bosreservaat Everzwijnbad ligt aan je linkerzijde. Bij knooppunt 109 kom je aan een bekend kinderspeelbos in het Meerdaalwoud: het Speelbos Everzwijnbad. Wandel voort door het speelbos richting knooppunt 130. Het wandelpad is hier een holle weg, die niets meer of minder is dan een deel van de Tiense Groef!

De holle weg bij Speelbos Everzwijnbad: deel van de Tiense Groef

Het Speelbos Everzwijnbad is een avontuurlijke speeltuin voor kinderen, aangelegd te midden van een gemengd bos. Zo’n honderd meter voorbij knooppunt 109 ga je onder een klimbrug door. Wat verder passeer je ‘puzzelpalen’: boomstammen met uitsnijdingen die je terug moet opvullen met de juiste vormen. Nog een eindje verder kom je langs een paar ‘kruiptunnels’. Andere attracties in het speelbos zijn onder meer een reuzenmikado, klimpalen en een dertig meter lange houten slang.

De 'puzzelpalen' in Speelbos Everzwijnbad

Wandeling in het Meerdaalwoud: een eindje langs het Pad van Ad

Bij knooppunt 130 ga je rechtsaf naar de Herculesdreef, richting knooppunt 131. Bemerk de houtsnijwerken aan je rechterzijde. Beeldhouwer Ad Wouters maakte deze houten beelden uit de stammen van afgestorven eiken. Je wandelt hier op een klein gedeelte van het ‘Pad van Ad‘, een wandelroute van 25 kilometer door het Heverleebos en het Meerdaalwoud. Op het Pad van Ad kom je tal van sprookjesachtige houtsnijwerken tegen die deze kunstenaar creëerde.

Houtsnijwerk op het Pad van Ad bij knooppunt 130

Het laatste stukje van de route loopt van knooppunt 131 naar knooppunt 108. Je wandelt over een grasvlakte terug naar de parking van onthaalzone De Speelberg, het begin- en eindpunt van deze boeiende wandeling in het Meerdaalwoud.

Grasvlakte bij onthaalzone De Speelberg

Graag uw reactie over deze pagina!

Beste bezoeker van deze webpagina,

De redactie van Even Op Stap heeft deze pagina met zorg samengesteld. Maar… wij blijven ook maar mensen. Hebt u een fout ontdekt in de tekst? Is de beschrijving niet duidelijk? Zijn sommige attracties / gebouwen / wandelpaden niet meer toegankelijk? Laat het ons weten!

Uiteraard zijn alle suggesties voor nieuwe onderwerpen, daguitstapjes en wandelingen van harte welkom!

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) afgedrukt op papier te ontvangen?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 6 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij sturen het afgedrukte artikel via de post naar jou toe zodra we de betaling ontvangen hebben.

Wegens vakantie van de redactieleden van Even Op Stap is deze service momenteel niet beschikbaar. Vanaf zondag 10 april kunt u opnieuw gebruikmaken van deze service.

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) als pdf-bestand, zodat je het nadien zelf kunt afprinten?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 2,5 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij mailen het artikel als pdf-bestand naar jou zodra we de betaling ontvangen hebben.