Wandeling in De Liereman Oud-Turnhout: uniek Kempisch landschap

De Liereman: bijzonder natuurgebied in Oud-Turnhout

Deze fraaie wandeling in De Liereman brengt je langs de mooiste plekjes in het unieke natuurgebied Landschap De Liereman, in de gemeenten Oud-Turnhout en Arendonk. Om te wandelen in De Liereman heb je de keuze uit verschillende wandelpaden. Natuurpunt zette in het gebied een zestal wandelroutes uit, die in lengte variëren van 1,6 kilometer tot 9,2 kilometer.

Moeraslandschap wandeling in De Liereman
Moeraslandschap in De Liereman te Oud-Turnhout

Even Op Stap stippelde echter zelf een prachtige wandeling in De Liereman uit met een lengte van 6,6 kilometer. Onze wandelroute in Landschap De Liereman maakt gebruik van de aanwezige wandelknooppunten in het gebied. Volg de wandelknooppunten in de volgorde zoals ze beschreven staan, of download het bijhorende gpx-bestand en leg het traject af met je wandel-gps of smartphone. In De Liereman wandelen: een leerrijke ervaring voor natuurliefhebbers van alle leeftijden!

Kaart Wandeling in De Liereman

© OpenStreetMap – bijdragers, CC BY-SA 2.0

Vertrekpunt en knooppunten

Bezoekerscentrum van Landschap De Liereman, Schuurhovenberg 43, 2360 Oud-Turnhout. Volg de knooppunten 35 – 34 – 36 – 37 – 38 – 39 – omweg naar Kievitvenweg – 31 – 41 – 54 – 53 – 55 – 37 – 36 – 35

Coördinaten vertrekpunt

N: 51° 19′ 40.04″ O: 5° 0′ 13.36″

Afstand

6,6 kilometer

Parkeren

De parking bevindt zich op ca. 250 meter van het Bezoekerscentrum, langs de weg Schuurhovenberg, tussen het containerpark en het PVT De Liereman

Toegankelijkheid voor rolstoelen

Niet geschikt voor rolstoelen. Het terrein is vlak, onverhard, drassig na regenval.

Bezienswaardigheden

Heide, vennen en bossen in natuurgebied Landschap De Liereman

Eten en drinken

Cafetaria van Bezoekerscentrum Landschap De Liereman of restaurant Burcht Hertog Jan, De Laks 8, Oud-Turnhout (5 kilometer van het Bezoekerscentrum)

Gpx-, pdf-bestanden en 80 schitterende foto’s  van deze wandeling

Even Op Stap biedt voor deze wandeling in De Liereman volgende bestanden aan om te downloaden:

• gpx-bestand voor gps-navigatie op smartphone of wandel-gps
  • twee pdf-bestanden met gedetailleerde wandelkaart (inclusief de wandelknooppunten) en met de tekst en afbeeldingen van dit artikel. Deze pdf-bestanden kun je gemakkelijk afprinten of bekijken op je smartphone
  • toegang tot 80 schitterende foto’s met hoge resolutie van Landschap De Liereman, genomen in alle seizoenen van het jaar. Even Op Stap geeft deze foto’s vrij voor alle gebruik, ook voor commerciële doeleinden

Voor al deze bestanden samen vragen wij een kleine bijdrage van slechts 1,95 euro. De bestanden zijn onmiddellijk beschikbaar na online betaling.

Wandeling in de Liereman: vertrekken aan het Bezoekerscentrum

Het natuurgebied Landschap De Liereman beschikt over een modern Bezoekerscentrum, waar deze wandeling in De Liereman begint. Je parkeert je wagen op de nieuwe parking die ca. 250 meter van het Bezoekerscentrum af ligt. Via een wandelpaadje dat parallel loopt met de weg Schuurhovenberg bereik je het Bezoekerscentrum. Daar vind je niet alleen een cafetaria en toiletten, maar ook een interactieve tentoonstelling over Landschap De Liereman, leslokalen, een bibliotheek, een kleuterhoek en een multifunctionele ruimte. Hier krijg je alle informatie en documentatie over het natuurgebied die je wenst.

Bezoekerscentrum Wandeling in De Liereman
Het Bezoekerscentrum van Landschap De Liereman

Een filmpje over de fraaie natuur die je ziet op deze wandeling

De wandeling in de Liereman start aan wandelknooppunt 35, vlak naast het Bezoekerscentrum. Neem het paadje links naast het gebouw en wandel in de richting van knooppunt 34. Je passeert een hek en loopt verder door het bos.  Een eindje verderop zie je aan je linkerzijde een bank. Loop even het heuveltje op naar de bank toe en bemerk recht voor jou een schilderachtig vennetje omringd door heide en dennenbomen. In het voorjaar zit dit vennetje vol met jonge, luidruchtige kikkers.

Vennetje Wandeling in De Liereman
Vennetje in de buurt van het Bezoekerscentrum

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was een deel van Landschap de Liereman een militair oefenterrein voor de Duitse 12de SS-pantserdivisie. De heidegronden leenden zich uitstekend als schietveld. De SS’ers groeven zogenaamde ‘dug-ins’ in de bodem die moesten dienen als militaire veldstellingen. Tussen knooppunten 35 en 34 zijn hiervan de sporen nog duidelijk te zien in de bodem.

Dug-in Landschap de Liereman
Voormalige dug-in, zichtbaar als een glooiing in de bodem

Wandel voort in de richting van knooppunt 34. Je komt aan een onverharde weg, de Oude Bergstraat. Sla rechtsaf en volg een klein stukje de Oude Bergstraat, tot aan wandelknooppunt 34. Daar ga je linksaf terug de bossen en de velden in, richting knooppunt 36.

Herstelling van het oorspronkelijke landschap

In het gebied waar je nu loopt, spant Natuurpunt zich enorm in om het oorspronkelijke heidelandschap terug te herstellen. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog werd een grote oppervlakte van De Liereman omgevormd tot landbouwgrond en dennenbos. Het hout van de aangeplante dennenbomen had men nodig in de Limburgse mijnen.

Gekate bos Landschap de Liereman
Gekapte dennenbomen om plaats te maken voor de oorspronkelijke vegetatie

Sinds enkele tientallen jaren trachten vrijwilligers van Natuurpunt de vroegere heidevlaktes en vennen terug in ere te herstellen. Veel aangeplante dennenbossen werden gekapt, zodat de heide terug ruimte kreeg om zich te ontwikkelen. In dit gebied staat in het voorjaar de brem volop in bloei. In augustus is de heide aan de beurt om in bloei te komen en prachtig paars te kleuren.

Brem in bloei Wandeling in De Liereman
In de maand mei staat de brem prachtig in bloei in De Liereman
Heide in bloei Wandeling in De Liereman
Hetzelfde gebied in augustus: nu staat de heide in bloei

Loop verder via het wandelpad door de heide-en bremstruiken. Je komt aan een onverharde weg, de Duitse Weg. Aan je rechterzijde bemerk je een ven dat Natuurpunt terug in zijn oorspronkelijke staat heeft hersteld. Passeer het hek en sla op de zandweg linksaf in de richting van knooppunt 36. Aan je linkerzijde zie je weer een gebied waar de aangeplante dennnenbossen plaats moesten maken voor een nieuw heidelandschap.

Aan knooppunt 36 wandel je naar rechts, naar knooppunt 37. Daar kun je even uitrusten op de houten zitbank, waarin de namen ‘Oud-Turnhout’ en ‘Natuurpunt’ mooi zijn uitgesneden. Loop even rechtdoor, om een kijkje te nemen in de observatiehut aan de rand van het bos. Daarna zet je je wandeling in De Liereman voort in de richting van knooppunt 38, langs de Lieremanweg.

Pad naar de observatiehut in de buurt van knooppunt 37

Bemerk aan je linkerzijde de bijenkasten van een plaatselijke imker. De honing die de bijen voortbrengen is te koop in het Bezoekerscentrum. Het houden van bijen is een eeuwenoud gebruik op de heide. Deze traditie wordt met deze bijenstand in Landschap De Liereman voortgezet.

Bijenkasten in Landschap de Liereman

Wandel verder over de Lieremanweg in de richting van knooppunt 38 tot je aan je linkerzijde een uitkijktoren ziet. Vanaf deze uitkijktoren geniet je van een fraai uitzicht over de vennen en de natuur van de Liereman. Met wat geduld zie je er verschillende water- en zangvogels in hun natuurlijke biotoop. Er komen onder meer zilverreigers, ijsvogels en kleine karekieten voor. Een paar honderd meter verder kom je aan knooppunt 38, waar je links het bos ingaat naar knooppunt 39.

Uitkijktoren Landschap De Liereman
Uitkijktoren in Landschap De Liereman

Naar de wilde gagel over knuppelpaden

Om zonder natte voeten over de moerasachtige bodem van Landschap De Liereman te raken, legden vrijwilligers van Natuurpunt op diverse plaatsen knuppelpaden aan, op de bovenzijde voorzien van kippengaas als antislip. Aan weerszijden van het knuppelpad richting knooppunt 39 zie je op verschillende plaatsen het drassige en moerasachtige landschap. Een eindje verder passeer je een bruggetje over een beek.

Wtaerloop in Landschap De Liereman
Waterloop in Landschap De Liereman

Zowel links als rechts van het knuppelpad zie je wilde gagel. In het voorjaar valt de plant op door de roodbruine katjes aan de bladerloze takken. Gagel is een van de bestanddelen van het Gageleer-bier. Vergeet niet om na de wandeling een Gageleer te proeven in het Bezoekerscentrum!

Wilde gagel Wandeling in De Liereman
De wilde gagel geeft in het voorjaar een rode kleur aan het landschap

Een uitstapje naar de weerspreuken van wandeling De Laks

Aan knooppunt 39 ga je een eindje naar links richting knooppunt 54, maar sla rechtsaf in het eerste zandweggetje dat je aan je rechterzijde tegenkomt (met een slagboom, waar je omheen wandelt).

Slagboom aan je rechterzijde: sla de onverharde weg in tussen de berkenbomen

Je wandelt langs weilanden en bos, tot je aan de onverharde Kievitvenweg komt. Ga hier naar links. Je volgt nu een gedeelte van een andere bekende wandelroute in Oud-Turnhout, namelijk wandeling De Laks. Aan je rechterzijde passeer je een visvijvertje, dat gebruikt wordt door een plaatselijke vissersclub. Enkele tientallen meter verderop zie je aan de rechterkant een metalen bordje met een weerspreuk.

Weerspreuk wandeling De laks
Een metalen bord met een weerspreuk van Paul van Zummeren

Langs de volledige wandelroute De Laks (7,7 kilometer) werden bordjes met weerspreuken geplaatst, afkomstig van Paul van Zummeren. Deze journalist woonde in Oud-Turnhout tot zijn dood in 2002 en verzamelde meer dan 19000 weerspreuken. Volg de weg rechtdoor, passeer knooppunt 31 en loop door tot knooppunt 41. Daar sla je linksaf en loop je langs bossen en weiden in de richting van knooppunt 54.

Vakantiehuis Oehoe 202

Warm en knus boshuis in Landschap De Liereman

Hoge Mierdse Heide 202 – Oud-Turnhout

Over knuppelpaden naar landhuis Misonne

Knuppelpad Landschap de Liereman
Knuppelpad over een moerassig terrein

Vanaf knooppunt 54 zet je deze wandeling in De Liereman voort over een knuppelpad, in de richting van knooppunt 53.  Eerst wandel je door een open vlakte waar vooral pijpenstrootje en wilde gagel groeit. Nadien kom je in een dichtbegroeid moerassig gebied. Stilaan nader je het landhuis en het voormalige domein van de familie Misonne. Het wandelpad loopt langs de vijver van het domein.

Vijver domein Misonne wandeling in De Liereman
De vijver in het voormalige domein van de familie Misonne

Josephus Misonne liet in 1934 een landhuis oprichten op het domein. Het landhuis, waarvan je aan de vijver een glimp opvangt, valt op door de toepassing van zogenaamde cementrustiek. De bouwers bootsten met een cementlaag onder meer boomstammetjes en steen na. In de jaren 1940 was het landhuis een uitvalsbasis voor kunstenaars die de fraaie natuur in De Liereman schilderden.

Landhuis Misonne De Liereman
Landhuis van de familie Misonne. Bemerk de balustrade met nagebootste boomstammetjes in beton en cement

Wandeling in De Liereman: wandelen door stiltegebied

Aan knooppunt 53 zie je een schuilhut met een tafel en banken, waar je even mag uitrusten. Bemerk de eigenaardige vorm van het dak van de schuilhut. Een paar meter verder staat er op een stenen plaat de tekst ‘Stilte is hier een geluid – stiltegebied‘.

Schuilhut bij knooppunt 53

Op 22 april 2012 werd Landschap De Liereman officieel erkend als ‘stiltegebied‘. Geluidsmetingen van het Provinciaal Instituur voor Hygiëne wezen uit dat het heel stil is in De Liereman. Dit betekent niet dat er helemaal niets te horen valt, maar wel dat storende en omgevingsvreemde geluiden vrijwel niet voorkomen in het natuurgebied.

Stiltegebied Wandeling in De Liereman
Stenen plaat die herinnert aan de erkenning als stiltegebied

Langs echelkuilen en compost terug naar het bezoekerscentrum

Zet de wandeling in De Liereman voort in de richting van knooppunt 55. Aan je linkerzijde ligt er een gebied met zogenaamde ‘echelkuilen‘. Dit waren waterplassen waarin in het begin van de 20ste eeuw bloedzuigers werden gekweekt, gebruikt voor geneeskundige doeleinden. Voorbij de echelkuilen stroomt er aan je rechterzijde een riviertje: de Aa.

Rivier Aa Wandeling in De Liereman
Het riviertje de Aa stroomt rechts van het wandelpad

Volg de weg tot aan knooppunt 55, en ga vervolgens links in de richting van knooppunt 37. Rechts passeer je een terrein waar Natuurpunt composthopen maakt met maaisel afkomstig uit Landschap De Liereman. Bij knooppunt 37 ga je naar rechts tot aan knooppunt 36. Wandel verder tot knooppunt 35 en je bent terug bij het Bezoekerscentrum.

Lees alles over het unieke natuurbelevingspad Stoeberpad in De Liereman!

Het Stoeberpad is 1,2 kilometer lang en bevat negen speelelementen, waar kinderen spelenderwijs kennis maken met de activiteiten en het gedrag van allerlei dieren die leven in De Liereman.

Verblijftips omgeving De Liereman

• Vakantiehuis Oehoe 202
    Warm en knus boshuis in Landschap De Liereman. Met drie slaapkamers voor in totaal vijf personen. Tuin voorzien van twee terrassen, trampoline, zandbak en speeltoestellen. Tot twee huisdieren gratis.
  • Natuurhuisje in Oud-Turnhout
    Knus chalet vlak bij natuurreservaat De Liereman. Grote bostuin met drie terrassen en zandbak voor de kinderen. Vier fietsen beschikbaar.
  • Vakantiepark Sunparks Kempense Meren
    Vakantiepark van Sunparks in Mol, op ongeveer 30 kilometer van De Liereman. Keuze tussen vakantiehuizen en hotelkamers. Met subtropisch zwembad, indoor kinderspeeltuin, zwemmeer met strand.

Meer informatie over wandelen in De Liereman

• Website van Landschap De Liereman: www.deliereman.be

• Bezoekerscentrum Landschap De Liereman:
    Alle dagen open van 13 uur tot 17 uur – op zondag van 11 uur tot 18 uur
    Telefoon: 014-42 99 66

Graag uw reactie over deze pagina!

Beste bezoeker van deze webpagina,

De redactie van Even Op Stap heeft deze pagina met zorg samengesteld. Maar… wij blijven ook maar mensen. Hebt u een fout ontdekt in de tekst? Is de beschrijving niet duidelijk? Zijn sommige attracties / gebouwen / wandelpaden niet meer toegankelijk? Laat het ons weten!

Uiteraard zijn alle suggesties voor nieuwe onderwerpen, daguitstapjes en wandelingen van harte welkom!

Over Even Op Stap

Even Op Stap: dé site waar je leuke ideetjes opdoet voor uitstapjes in gans België!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laatste berichten

Follow by Email

Vul eerst uw e-mailadres in en klik of tik op de knop onderaan om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken of tikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: vergeet niet om na de betaling op de link onderaan de bevestigingspagina te klikken of te tikken!!!

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, vanwaar u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

LET OP: verlaat de bevestigingspagina niet zonder op de link te klikken!!! Anders kunt u de gevraagde bestanden niet meer downloaden.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) afgedrukt op papier te ontvangen?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 6 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij sturen het afgedrukte artikel via de post naar jou toe zodra we de betaling ontvangen hebben.

Wegens vakantie van de redactieleden van Even Op Stap is deze service momenteel niet beschikbaar. Vanaf zondag 10 april kunt u opnieuw gebruikmaken van deze service.

Wij vragen u eerst om hieronder uw e-mailadres in te vullen. Daarna wordt u doorverbonden met de betalingspagina voor de online betaling van de gevraagde bestanden.

Klik op onderstaande knop om naar de betaalpagina te gaan. Na online betaling ziet u een bevestigingspagina met een link waarop u moet klikken. Zo krijgt u toegang tot een gedeelde map op Google Drive, waarvan u de gevraagde bestanden kunt downloaden. De (gezipte) bestanden komen terecht in de downloadmap (‘Downloads’) van uw toestel.

Wens je het volledige artikel op deze webpagina (inclusief kaart en afbeeldingen) als pdf-bestand, zodat je het nadien zelf kunt afprinten?  Dat kan! Schrijf VOORAF het bedrag van 2,5 euro over op bankrekening BE58 7360 2679 2979 van Xianti Freelance, en vul onderstaand formulier in. Wij mailen het artikel als pdf-bestand naar jou zodra we de betaling ontvangen hebben.